The Royal Concept gästar Skavlan 15 januari

The Royal Concept gästar Skavlan 15 januari

Efter idogt turnerande i Europa, Asien och USA har The Royal Concept fått epitetet Sveriges bästa liveband – något som kan intygas av fans såväl som kritiker. Nu på fredag gästar de SVT:s Skavlan och uppträder med nya singeln ”Smile”.

Bandet, som nyss är hemkomna från sin fjärde USA-turné, släppte i höstas EP:n ”Smile” innehållandes fem kaxiga och gitarrbaserade låtar där soldränkta melodier möter T.Rex-doftande vokaler. EP:n är inspelad i Los Angeles tillsammans med producenten Tony Hoffer (M83, Phoenix, Depeche Mode, The Kooks)

EP:n blev den första musiken att släppas sedan albumdebuten ”Goldrushed” för två år sedan – ett album som tack vare låtar som ”D-D-Dance”, ”Gimme Twice” och indieanthemet ”On Our Way” banat väg för The Royal Concept internationellt.

- ”Smile” var den första låten vi skrev för EP:n, berättar sångaren David Larson. Låtar ramlar från himlen hela tiden och det gäller att fånga dem. Att skriva ”Smile” var som att öppna en dörr till någonting som kändes spännande och fräscht för oss, både story- och soundmässigt.

”Smile” kan även höras som soundtrack till EA Sports flaggskepp FIFA 16 och nyligen släpptes musikvideon med backstagematerial från senaste USA-turnén.

Se Skavlan fredagen den 15 januari klockan 21:00 i SVT1 och i SVT Play.