"​Unfamiliar Love" – ny låt från hyllade Duvchi

"​Unfamiliar Love" – ny låt från hyllade Duvchi

Utan någon som helst förvarning släppte Duvchi i början av september den drömska och pianobaserade singeln ”When the Winter”. Låten mottogs väl av en unisont hyllande kritikerkår och utsågs till veckans bästa låt av Rodeo.

Nu släpps ”Unfamiliar Love” – den andra singeln från Duvchis kommande debutalbum ”With the World”, med release den 6 november. Låten är skriven och producerad av Duvchi tillsammans med Sum Comfort.

Sedan ett år tillbaka bor Jens ”Duvchi” Duvsjö i ett hus på vattnet i Stockholm. Utanför vardagsrummet ligger en förtöjd båt som han under somrarna åker iväg med så ofta som möjligt. Närheten till vattnet har inspirerat Jens i hans låtskrivande, och märks framförallt i låten ”Unfamiliar Love” som är ”väldigt mycket båt”.

– Min musik är en förlängning av mig och en extrem version av allting som jag är. Jag tror att det är svårt att förklara för att musik är så fysiskt för mig. Jag vet när en melodi sitter för att det resonerar i min kropp.

Debutalbumet ”With the World” släpps den 6 november. Somliga tycker att det kommer sent. De har väntat ivrigt sedan 2011, då Jens släppte debutsingeln "Turtleduvs", en melankolisk popdröm, som bland annat utsågs till Årets låt av P3:s musikredaktion.

_____________________________________________

Jens Duvsjö föddes på julafton 1982 i Stockholm. Han växte upp i ett rum med duvmönster på tapeten och kunde som barn alla fågelarter utantill. Idag bor han på en husbåt och äger flera porslinsduvor. Han har dock aldrig ägt en levande duva, även om han en gång ljög om detta till tidskriften Dazed and Confused. Jens har producerat och samarbetat med artister som Lorentz, Adam Tensta, Rebecca & Fiona, Loreen och Lo-Fi-Funk. Han har även skrivit reklammusik åt bland annat Ikea och Sony Ericsson. Under artistnamnet Duvchi har han släppt singlarna Turtleduvs (2011) samt Whole Life Tour (2013) och är nu aktuell med debutalbumet With the world.

Följ Duvchi