Vampire Weekend släpper albumet “Father of the Bride”

Vampire Weekend släpper albumet “Father of the Bride”

Efter tre släppta dubbelsinglar och en drös positiva förhandsrecensioner är nu väntan över. Vampire Weekends fjärde fullängdare Father of the Bride släpps idag via Columbia Records.

Vampire Weekend firar släppet med en heldagskonsert söndag 5 maj på Webster Hall i New York. Samtidigt som konserten pågår kommer ett väldigt speciellt avsnitt av Time Crisis med Ezra Koenig att streamas. Radioshowen som är skapad och led av Ezra själv kommer att bestå av en djup diskussion och analys av albumet tillsammans med producenten Ariel Rechtshaid och Time Crisis-programledaren Jake Longstreth.

Foto: Monika Mogi

Bandet Vampire Weekend bildades år 2006 i New York av frontsångaren och gitarristen Ezra Koening. Debutalbumet med samma namn som bandet kom år 2008 och inkluderade hitlåtar så som ”Mansard Roof”, ”A-Punk” samt ”Oxford Comma” och gick direkt in på plats 20 på Billboards 200-lista. Två år efter debuten släpptes ”Contra” som äntrade förstaplatsen på Billboards topplista. Vampire Weekends senaste album ”Modern Vampires of the City” (2013) gick även det rakt in på förstaplatsen på Billboards topp 200-lista. Detta kom att bli första gången ett renodlat indieband toppade Billboardlistan två gånger i rad. Bandet vann även en Grammy för Best Alternative Album år 2014 vid amerikanska Grammy Awards.

Under åren som gått har Vampire Weekends musik hörts i flertalet stora reklam-och synkkampanjer, bland annat en Tommy Hilfiger kampanj, FIFA 14 soundtrack, filmerna 500 Days of Summer och Twilight Saga Eclipse, samt Gossip Girl.