Victor Leksell släpper idag efterlängtat debutalbum - 'Fånga mig när jag faller'

Idag släpper Victor Leksell sitt debutalbum Fånga mig när jag faller som innehåller den 5x platinasäljande singeln ”Svag”, singlarna ”Tappat” och ”Klär av dig” m.fl. och fem helt nya låtar.

LYSSNA HÄR: https://VictorLeksell.lnk.to/FMNJF

För 2 år sedan jobbade Victor Leksell, 21 år gammal, på ICA Torslanda hemma i Göteborg. Han har precis släppt singeln “Vart Du Sover”, den första låten han någonsin sjungit in i en studio. Victor tar här det första steget från covers i pojkrummet framför Instagram med pappas lånade stålsträngade gitarr till en chans att faktiskt få jobba med musik.

I januari 2020 släppte Victor singeln “Svag” som har lett honom till att idag vara en av Sveriges största artister. Med en rekordartad framgång har “Svag” legat ohotad etta i över 15 veckor på topplistan i Sverige på Spotify, siffror man inte sett på länge från en svensk artist. “Svag” har även hittat in som den största låten i Norge, både på Spotify och den officiella topplistan “VG-lista”. Senast en svensk artist besökte de åtråvärda placeringarna var 2012 med låten “Flytta på Dig” med Alina Devercerski.

Tillbaka till 2018 och det som satte det stora hjulet i rullning - nämligen singeln “Tappat”, som på kort tid letade sig högt upp i listorna på Spotify, in på radio och ut till en nu snabbt växande skara fans i hela landet. Sommaren 2019 pryds av superhitsen “Klär av dig” och “Bra för dig" med Estraden, som båda blev några av sommarens största svenska låtar. Samarbetet med Estraden ledde till Gröna Lunds stora scen och ett knökat publikhav - näst sista spelningen för året. Ett mäktigt avslut på en sommar som blev Victors kvitto på att detta just nu - var sant - på riktigt.

Victor har sedan “Vart Du Sover” släppt sina singlar i en modest takt. Låtarna har fått ta sin tid att växa hos fansen och för honom som artist. “En bra takt att lära känna varandra på” - säger Victor.

Totalt har hans musik spelats över 185 miljoner gånger på Spotify och nu kommer debutalbumet.

Victors egna ord om albumet:
”Albumet representerar ett slags kliv in i ett helt nytt liv, något som jag tagit de här senaste två åren. En resa som varit både omtumlande och superfin - men som jag fortfarande inte kan greppa. Därför är detta albumet så viktigt för mig”.

Samtidigt som all dånande framgång står Victor fast vid att inte ta det här för givet och från det kommer just albumtiteln Fånga mig när jag faller.

LÅTLISTA

1. Ha dig igen
  2. Vart du sover
  3. Om igen
  4. Tappat
  5. Alla dessa gånger
  6. Klär av dig
  7. Bedövning
  8. Allt för mig
  9. Svag
  10. Fantasi
  11. Va min feat. Newkid & Jireel

Interaktiv AR-kampanj sätter fansen i fokus
Facebook lanserade under 2019 verktyget Spark AR som låter användare skapa AR-filter (augmented reality). Med hjälp av denna teknologi har Sony Music som första aktör i musikvärlden tagit fram ett interaktivt AR-koncept för en albumlansering, med Victor Leksells fans i fokus. I veckan har fansen tagit emot en T-shirt som triggat exklusivt material från albumet. Detta genom AR-teknologi som projicerar animationer på T-shirten via ett Instagramfilter. Victors fans blev således de första som fick möjlighet att dela detaljer om albumet och dess visuella identitet. Mer info & bildmaterial hittar du i den här pressreleasen.