Virala stjärnan Tyla gör succé med ”Water” och gästar BIANCA nu på söndag

Virala stjärnan Tyla gör succé med ”Water” och gästar BIANCA nu på söndag

Nu på söndag får Bianca Ingrosso finbesök av den sydafrikanska stjärnan Tyla som just nu gör succé på världens topplistor med sin låt ”Water”. I skrivande stund ligger ”Water” på plats 40 på Spotify Global Chart och i Sverige ligger låten just på plats #27 på Spotify Topp 50. På TikTok har låten fullkomligen exploderat och antalet kreationer med ”Water” är nu över 1 miljon. Tidigare i veckan gästade Tyla Stockholm för första gången och på söndag i BIANCA får vi möta den 21-åriga stjärnan i både intervju och framträdande av ”Water” tillsammans med sina två dansare.

Sydafrikanska Tylas musik tänjer gränser. Med sin karismatiska personlighet och charm ger hon oss nyskapande pop och R&B, med en kombination av den populära och växande sydafrikanska genren amapiano. Soundet blir något hon själv kallar ”popiano”. 21-åringen introducerades internationellt med sin debutsingel "Getting Late" tillsammans med Kooldrink 2021. Men det är inte förrän i år, med sin aktuella virala hitsingel ”Water”som hon fått sitt stora genombrott för den breda massan.

”Water” tog fart på TikTok i samband med den populära virala dansen ”Water challenge” som Tyla själv drog igång för sina nära 4 miljoner TikTok-följare. Låten har för närvarande över 1 miljon kreationer på TikTok och fortsätter växa i snabb takt.

Tyla föddes i Johannesburg och växte upp i ett hem med där musiken spelade en viktig roll – familjen lyssnade på artister som Aaliyah, Boyz II Men, Brenda Fassie, Michael Jackson, Lira och Rihanna. Hon dansade mycket med sina systrar och var barnet som alltid ville bli sedd av alla. Hon började sjunga i tidig ålder och skrev egna låtar vid 12 års ålder. Hon spelade in sig själv sjungandes och postade covers på artister som Beyoncé och Boyz II Men på Tiktok och Instagram. 2021 fick hon skivkontrakt med Epic Records, bara 19 år gammal. Sedan dess har hon släppt tre singlar och samarbetat med Ayra Starr på afrobeats-osande låten ”Girl Next Door”. Tyla har bland annat uppträtt på Milan Fashion Week, Big Slap Festival i Malmö samt Afro Nation i Portugal.

Tyla förutspås att bli nästa stora stjärna och har bl.a. kallats The next best thing to come out of South Africa. Inom kort släpper Tyla mer ny musik.

På söndag får vi uppleva och lära känna Tyla när hon gästar BIANCA tillsammans med Anders Lundin, Marie Göranzon, Truls Möregårdh och Fricky, klockan 21.00 på Kanal 5 och streaming via Discovery +.

TYLA PÅ INSTAGRAM
TYLA PÅ TIKTOK