Wilco släpper nya albumet albumet Cousin 29 september.

Wilco tillbaka med nytt album

Wilco kan idag presentera sitt nya album Cousin som släpps 29 september dBpm Records. Första singel är Evicted som nu finns tillgänglig på alla digitala plattformar. Cousin kommer släppas på vinyl, CD och digitalt och går att förhandsboka nu. Detta är den första utgivningen av dBpm Records nya distributionsavtal med Sony Music Entertainment. Bandet kommer turnera i Europa, Mexico och the United States runt utgivningen av albumet.

Lyssna på Evictedhär

“Jag är kusin till världen” erkänner frontmannen Jeff Tweedy. ”Jag känner mig inte som en släkting, men jag kanske är en kusin genom äktenskapet”. ”Cousin” som är producerad av den walesiska artisten och producenten Cate Le Bon, är första gången på många år som Wilco arbetat med en extern producent sedan Jim O’Rourke var involverad i albumen Yankee Hotel Foxtrot och Sky Blue Sky. Le Bons influenser, bland dem inkluderandet av saxofon, billiga japanska gitarrer och filmisk trummaskin i New Wave stil, tar albumet in i framtiden och är onekligen Wilcos mest suggestiva album. Ny mark för ett band som många gånger testat sina musikaliska gränser under sin långa karriär.

Cousin” är bandets trettonde studioalbum och spelades in i bandets legendariska studio i Chicago – ”The Loft” – under en 2-års period. Tio nyskrivna låtar av bandets ledare Jeff Tweedy och lineupen består av Nels Cline, Mikael Jorgensen, Glenn Kotche, John Stirratt, Pat Sansone och Tweedy på sång.

Cousin Tracklist:

1. Infinite Surprise