Bo Bauhn, vd på Sophos samarbetspartner Retune

Bo Bauhn på Retune om vikten av samarbete inom IT-säkerhet

Dagens företagare har en enorm utmaning i att hålla samma tempo som teknikutvecklingen. Vilken strategi ska vi ha för att gå över till molnet och kan vi använda AI redan i dag för att automatisera processer? Svaret är oftast att ta hjälp av en extern partner som IT-företaget Retune. På bara fyra år har Retune blivit Sophos största platinumpartner i Sverige och ökat sin egen omsättning med 350 procent.

Ända sedan starten 2011 har Retune haft som mål att alltid skapa moderna lösningar – med kundernas affärsbehov och säkerhet som högsta prioritet. Bo Bauhn är vd på Retune och ger sin bild av hur avgörande det är att ha täta partnersamarbeten och fungera som en enhet mot kunderna.

Hur skulle du beskriva utvecklingen inom IT och säkerhet i Sverige?

– IT blir alltmer en del av vår vardag. Det går aldrig att stänga av, behovet finns där dygnet runt och ingen organisation eller person kan i dag helt klara sig utan ett bra IT-stöd för sin verksamhet. Samtidigt ökar hoten från omvärlden. Brottsligheten finner alltid vägar men även oskyldiga misstag kan skada företagens kontinuitet med förödande resultat.

– Vi ser därför säkerhet som en helt integrerad del av allt man gör inom IT. Det är en av anledningarna till vårt nära samarbete med Sophos och en transparent och naturlig del av våra erbjudanden som ger ännu större trygghet för våra gemensamma kunder.

Hur började samarbetet med Sophos?

– Vi har sedan 2011 hjälpt ett stort antal medelstora företag att förbättra sina IT-stöd och sin infrastruktur. Med allt fler hot och allt högre krav på säkerhet sökte vi därför en partner som kunde komplettera och utöka våra egna lösningar. Ett företag på frammarsch, med kundfokus och det där lilla extra som behövs för goda samarbeten. Sophos uppfyllde alla våra kriterier och i dag jobbar vi tätt tillsammans för att fortsätta vara flexibla och aktivt möta säkerhetsbehoven på både mindre och större företag.

Varför var det en så bra matchning mellan Retune och Sophos?

– Det är tack vare medarbetare och kultur. Båda företagen är väldigt fokuserade på kundnytta och att anpassa säkerheten utifrån varje kunds nivå, behov och möjligheter. Enligt min mening har vår gemensamma flexibilitet och energi varit vår absolut främsta framgångsfaktor. Produkter och tjänster blir alltmer lika. I stället är det service, energi och flexibilitet med genuint kundfokus som blir den verkliga vattendelaren.

Hur tror du att era kunder ser på teamet Retune och Sophos?

– Jag är övertygad om att våra kunder ser oss som en enhet. Vi agerar enhetligt med kunden och har full transparens mellan varandra så att kunden aldrig ska komma i kläm eller uppleva att något är otydligt.

Hur skiljer sig Sophos från andra aktörer inom IT-säkerhet?

– Sophos entreprenörsanda genomsyrar verkligen hela företaget. Vi har sett hur bolaget har utvecklats under de senaste åren med bibehållen god entreprenörsanda i allt man gör. De är lyhörda och har en vilja att lösa både mindre och större utmaningar genom flexibilitet och stort engagemang. Att de dessutom breddat tjänsteutbudet inom fler säkerhetsområden gör att vi kan erbjuda allt tryggare IT-lösningar.