– Jag är glad över att kunna visa att det går utmärkt att komma in i ett utmanande jobb också för den som har utbildning och det mesta av sin erfarenhet från en annan världsdel, säger Dima Dabbour.

Från Syrien till Sigtuna och Sophos

I frågor om IT-säkerhet känner utmaningarna och hoten inga geografiska gränser. Samma sak gäller med lösningarna, de utvecklas och säljs på en utpräglat global marknad. Därför pågår talangjakten hela tiden överallt och det gäller för företag att ta tillvara på all den kompetens som är tillgänglig globalt. Ett exempel på hur mångfaldsarbete kan gå hand i hand med kraven på kompetens och erfarenhet från en internationell marknad är Dima Dabbours resa, från universitetsstudier i Syrien till hus i Sigtuna och arbetet som distributionsansvarig för Sophos i Norden och Baltikum.

– Sophos har 100 miljoner användare i 150 länder. Mot den bakgrunden ligger det helt i vårt intresse att ha en laguppställning som speglar verksamheten och erbjuder den kompetens våra kunder efterfrågar, kommenterar Ola Björling, ansvarig för Sophos i Norden och Baltikum.

Till Sverige via Grekland, Tyskland och Dubai
Efter perioder som utbytesstudent i Grekland och Tyskland och en examen som IT-ingenjör med inriktning på nätverk och säkerhet flyttade Dima Dabbour år 2004 från Syrien till Dubai. Dimas första arbete i Dubai blev som konsult på ett IT-säkerhetsföretag och hon fortsatte sedan till olika tjänster på Sophos där hon under flera år ansvarade för företagets verksamhet i fyra länder. Efter att framgångsrikt ha bidragit till att flytta fram Sophos position i regionen sökte Dima arbetet som distributionsansvarig i Norden och Baltikum.

– Det känns som Sophos har varit väldigt duktiga på att matcha mig med uppgifter där jag kan tillföra kunskap och erfarenhet. Företaget präglas också av en kultur som ger individen stor frihet under ansvar. Den som vill växa tillåts göra det. Det är inte alla företag som ser på medarbetarna på det viset. Förutom att jag har väldigt drivna och kompetenta kollegor präglas arbetet på Sophos också av en laganda som gör det roligt att gå till jobbet, säger Dima Dabbour.

Talangjakten pågår hela tiden - överallt
– Dimas arbete inom Sophos är ett väldigt tydligt exempel på de goda möjligheterna att göra en internationell karriär inom IT-säkerhet. Om du har rätt inställning och kompetens finns alla förutsättningar att utvecklas både som person och att bli en viktig tillgång för arbetsgivaren. I dag är jakten på talanger stenhård och den pågår hela tiden. Vi är väldigt glada över att Dima är en del av teamet och har med sig kunskap och erfarenheter som kommer både Sophos och våra kunder till del, avslutar Ola Björling.