Genom att fjärrstyra ett nätverk av datorer eller andra enheter skapar ett botnät ett kraftfullt verktyg som kan göra stor skada.

Så ser du till att inte bli en del av nästa botnät – Whitepaper

Ett botnät kan liknas vid en armé av infekterade datorer. Med hjälp av skadlig kod kan cyberkriminella då genomföra exempelvis överbelastningsattacker (DDoS) eller styra enheter sammankopplade med lösningar för sakernas internet (Internet of Things, IoT). Genom att fjärrstyra ett nätverk av datorer eller andra enheter skapar de ett kraftfullt verktyg som kan göra stor skada.

Men det är förhållandevis enkelt att skydda sig mot att ofrivilligt och ovetandes anslutas till ett botnät. Förutsättningen är att man kan identifiera ett botnät, förstår hur det fungerar, hur ett angrepp börjar och vilka vägar en angripare tar för att infektera fler datorer.

Sophos whitepaper ”How to Ensure You´re Not Part of the Next Botnet” beskriver utvecklingen och ger flera konkreta råd om hur man kan arbeta för att minska risken att anslutas till ett botnät.

Ladda ner whitepaper ”How to Ensure You´re Not Part of the Next Botnet”»