Sophos förvärv av Invincea – satsning på maskininlärning ska öka IT-säkerheten

Genom det nyligen genomförda förvärvet av Invincea får Sophos tillgång till teknik som bygger på avancerad maskininlärning och beteendeanalys. Det gör det enklare att identifiera och oskadliggöra cyberhot som exempelvis skadlig kod. Invinceas lösningar har genomgående en mycket hög upptäcktsfrekvens och en minimal andel falska positiva larm.

– Invinceas teknik skyddar i dag några av världens mest utsatta nätverk, bland annat myndigheter och verksamheter inom finanssektorn. Genom att erbjuda deras lösningar tillsammans med våra befintliga ser vi till att våra kunder får marknadens mest kraftfulla och synkroniserade helhetslösningar inom IT-säkerhet. Lösningar som använder avancerad maskininlärning och prediktiv analys kommer att bli allt viktigare i en värld präglad av ständiga attacker och försök till intrång, kommenterar Ola Björling, ansvarig för Sophos i Norden och Baltikum.

Läs mer om Sophos förvärv av Invincea (på engelska)»