För att komma åt datorer använder Bad Rabbit bland annat en ”worst passwords list”

Bad Rabbit farligare än vanliga gisslanprogram

Gisslanprogrammet Bad Rabbit sprids nu från Ryssland, Ukraina och andra delar av Europa. Det som gör utbrottet farligare än många andra är att det nya programmet sprids som en mask vilket gör att det på kort tid kan lamslå verksamheter.

Sophos säkerhetsexpert Per Söderqvist kommenterar det senaste i den långa raden av allvarliga cyberangrepp:

– Det var bara en tidsfråga innan någon tog vara på kunskaperna från WannaCry och NotPetya för att sätta in en ny attack. Den här senaste varianten tycks spridas via en fejkad installationsfil för Adobe Flash Player. Eftersom programmet sprids som en mask snarare än bara genom e-post eller plugin-program är utbrottet också farligare än många andra. I nuläget tycks det som Bad Rabbit har samma kapacitet att stjäla lösenord som NotPetya. Det bidrar till att gisslanprogrammet på kort tid kan lamslå företag och andra organisationer.

SophosLabs arbetar med att bekräfta detaljerna kring Bad Rabbit och programmets egenskaper. De kunder som använder Sophos säkerhetslösningar är dock skyddade från Bad Rabbit.

Mer aktuell information och råd om hur företag och privatpersoner kan skydda sig mot Bad Rabbit finns här»