Apparna kan ge sken av att exempelvis vara läsare för QR-koder, backuplösningar, bildredigerare eller verktyg för att ha koll på tidszoner.

Bedräglig adware har laddats ned till över en miljon Androidtelefoner

Androidanvändare fortsätter att plågas av bedrägliga appar som laddats ned via Google Play. SophosLabs har på senare tid identifierat 15 appar som laddats ned i god tro men i själva verket är aggressiv adware – och som dessutom gömmer sig och är svår att upptäcka.

Normalt visas alla nedladdade appar i en ”app tray”, men flera av de bedrägliga apparna syns inte där. I andra fall visas de men då under generiska namn som får användaren att tro att de följde med telefonen vid köpet. Enligt Google Play Market har användare av över 1,3 miljoner mobila enheter laddat ned minst en av de bedrägliga apparna.

Flash On Calls & Messages, Read QR Code, Find Your Phone, PhotoBackground och Image Magic är några exempel på appar som gömmer sig i telefonen och i själva verket är adware.

Mängden appar och tredjepartsleverantörer försvårar kontroll
– För en användare som inte har djupare teknisk kunskap kan det vara svårt att identifiera och få bort den här typen av program. Efter SophosLabs varning har de aktuella apparna nu tagits bort från Play Market men det kan mycket väl finnas andra som ännu inte upptäckts, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

– Mängden appar och inte minst mer eller mindre seriösa tredjepartsleverantörer gör det svårt att kontrollera kvaliteten på utbudet i Google Play. Även om det kan stanna vid att användaren får påträngande reklam till sig är detta ytterligare en varning om att appar i Google Play inte per automatik är säkra, fortsätter Per Söderqvist.

Läs mer om de bedrägliga apparna och hur du blir av med dem här»

Information om Sophos lösningar inom mobilsäkerhet finns här»

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om adware och IT-säkerhet i mobila enheter är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com.