Ta kontroll över din mobil i fem enkla steg

Ta kontroll över din mobil i fem enkla steg

De senaste mobilerna och operativsystemen har nya förbättrade sekretessfunktioner som gör det enklare att kontrollera vilken personlig information och vilka funktioner som enskilda appar kan komma åt. Använd dem och sätt av litet tid att se över behörigheterna om du vill ha koll vilka digitala spår du lämnar.

– Om du inte redan har gjort det så ta dig litet tid i jul för att se till att mobilen inte bjuder på mer information än nödvändigt. För den som får en ny mobil i julklapp är det bara att göra rätt inställningar från början. Men det går lika enkelt för den som har en telefon sedan tidigare, säger Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

Det finns förstås appar där det är nödvändigt att ge tillgång till vissa funktioner, som t.ex. en kartapp som behöver veta din position. Men problemet är de appar som helt i onödan får åtkomst till din personliga information.

Checklistan – fem steg till bättre kontroll
I iOS 14 hanterar du alla sekretessinställningar genom att ta fram Inställningar och välja Sekretess. För Android 11 är det enklast att ta fram Android Behörighetshanterare där alla appbehörigheter finns på ett ställe. Sedan checkar du av behörigheterna i fem steg:

1. Platstjänster
Det är en av de viktigaste behörigheterna att kontrollera. Både iOS och Android har ett alternativ där alla appar listas med klickrutor för olika alternativ. Du ser vilka appar som redan har behörighet att veta var du är och förmodligen blir du förvånad över hur många appar som standardmässigt vill ha full behörighet.

2. Spårning
Spårning innebär inte att din fysiska plats övervakas, som i punkten ovan. Det handlar istället om att hålla reda på vad du gör online när du använder din telefon och är guld värt för annonsörer som vill veta vilka appar och webbplatser du besöker. Spårning är en ny funktion som bara är tillgänglig i iOS 14. Med den kan du blockera alla appar från att begära tillstånd att spåra dig online.

3. Kamera
Tillgång till din kamera ger appar en väldigt personlig inblick i din värld. Bilder kan också avslöja ytterligare information om dig, till exempel när och var en bild togs. På uppdaterade Apple-enheter visar en grön markering på startskärmen att en app har åtkomst till din kamera.

4. Mikrofon
Precis som kamerafunktionen kan mikrofonen ge tillgång till mycket personlig information. Kontrollera dina appar och stäng av mikrofonen överallt där en app inte behöver komma åt den. Apple-enheter visar en gul varningsmarkering bredvid batteriindikatorn högst upp på startskärmen när en app använder mikrofonen.

5. Bluetooth
Bluetooth kan vara väldigt behändigt, men anslutningen kanske inte ska vara på för alla appar hela tiden. Använder du iOS 14 så ta en titt på åtkomstinställningarna för lokala nätverk. Har du funktionen Lokalt nätverk aktiverad för en app kan den ansluta till andra enheter via LAN, till exempel andras bärbara datorer eller en skrivare på kaféet.

Till sist – rensa bland apparna
Förutom att kontrollera säkerhetsinställningarna är det klokt att då och då se över vilka appar som finns i telefonen. Det finns appar som är direkt bedrägliga eller på annat sätt skadliga, från de som på olika sätt överdebiterar användarna till de som obefogat samlar in och delar personlig information.

– I en del fall räcker det inte att ha rätt inställningar. Vissa appar vill du absolut inte ha i din mobiltelefon. Ett enkelt verktyg som gör det lättare att identifiera och hantera säkerhetshot är Intercept X för mobiler. Tjänsten ger ett omfattande skydd för alla typer av mobila enheter, både privat och i arbetet, avslutar Sophos Per Söderqvist.

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om IT-säkerhet i mobila enheter är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com