Allt fler företag väljer Sophos MSP-koncept

Allt fler företag väljer Sophos MSP-koncept

IT-säkerhetsföretaget Sophos har haft en stark global tillväxt inom området Managed Service Providers (MSP). MSP-konceptet innebär att externa leverantörer erbjuder Sophos säkerhetslösningar som tjänst. Sedan den 1 april 2020 har Sophos ökat antalet MSP med 54 procent. Det gör att programmet MSP Connect nu omfattar mer än 16 500 företag. Samtidigt ökade försäljningen via MSP med 55 procent under Sophos senaste räkenskapsår. Utvecklingen har fortsatt och under det första kvartalet av Sophos pågående räkenskapsår (2022) ökade försäljningen via MSP med 67 procent.

Tillväxten bygger på en ökad efterfrågan på Sophos IT-säkerhetslösningar som skyddar mot ransomware (gisslanprogram) och andra cyberhot. Den ökade andelen distansarbete har också drivit på utvecklingen när fler företag efterfrågar användarvänliga säkerhetslösningar som ger ett effektivt skydd oavsett var medarbetarna befinner sig.

– När många verksamheter ställt om till distansarbete har våra MSP befunnit sig längst fram i ledet. De har kunnat hjälpa företag att hantera en ny vardag där arbetet ofta utförs i en hybridmiljö som ställer mycket höga krav både på flexibilitet och säkerhet, kommenterar Per Söderqvist, IT-säkerhetsexpert på Sophos.

– Sophos MSP-program har haft stora framgångar också i Norden. Fler och fler partner ser fördelarna med att kunna erbjuda sina kunder Sophos breda tjänsteportfölj inom IT-säkerhet, fortsätter Per Söderqvist.

Helhetslösningen XDR nu en del av MSP Connect
En nyhet är att Sophos XDR nu ingår som en del av MSP Connect. XDR är en tjänst för ”extended detection and response” och är den enda i sitt slag som håller samman och skyddar arbetsstationer, nätverk, servrar, mobila enheter och e-post. För användarna blir IT-säkerheten mindre komplex och samtidigt får man nya möjligheter att minska kostnaderna och höja säkerheten.

– Vi vet att IT-säkerheten blivit ett omöjligt pussel i många organisationer. Attackerna blir alltmer avancerade samtidigt som IT-säkerhetsexperter är en global bristvara. Med XDR får kunden en helhetslösning som ger ett mycket kvalificerat skydd. Dessutom är det kostnadseffektivt genom att vara enkelt att konfigurera, hantera och underhålla, avslutar Per Söderqvist.

Kort om MSP Connect
Programmet MSP Connect innebär att externa tjänsteleverantörer kan erbjuda en mycket hög flexibilitet och en samlad portfölj av säkerhetsfunktioner som bygger på molnplattformen Sophos Central. Med hjälp av en kontrollpanel kan varje MSP hantera kunder, licenser, regler, administration och uppdateringar.

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om MSP Connect eller Sophos XDR är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com.