Lanseringen av XG 17 gör att nätverkstrafik och applikationer kan kontrolleras på ett betydligt bättre sätt än tidigare, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

Bättre övervakning av nätverk och applikationer med Sophos nya brandvägg XG 17

IT-säkerhetsföretaget Sophos lanserar en ny version av sin brandvägg för nätverksövervakning och applikationskontroll. Brandväggen XG 17 använder bland annat en ny typ av synkroniserad applikationskontroll som gör att det inte längre finns någon begränsning för hur många applikationer som kan detekteras.

Traditionellt sett arbetar en brandvägg med signaturer för att kunna avgöra vilken applikation det är som kommunicerar ut genom brandväggen. Den metoden har samtidigt blivit allt svårare och mindre tillförlitligt i takt med att allt fler applikationer använder krypterad kommunikation och portar som inte är standardiserade.

– XG version 17 kombinerar signaturbaserad applikationskontroll med synkroniserad säkerhet. Det innebär att den enskilda arbetsstationen och brandväggen integreras och gör det möjligt att i realtid se vilken applikation som används. I praktiken gör det att användaren kan se alla applikationer och all trafik i nätverket utan att begränsas av prestanda eller teknik. För att det ska fungera krävs det att man använder Sophos XG och vår så kallade endpoint protection, alternativt Sophos Intercept X, eller en kombination av dessa lösningar, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

– Det finns studier där IT-ansvariga medger att så mycket som 60 procent av trafiken i nätverken är oidentifierad och att säkerhetsriskerna som det medför är deras största utmaning. Mot den bakgrunden innebär lanseringen av XG 17 ett genombrott där nätverkstrafik och applikationer kan kontrolleras på ett betydligt bättre sätt än tidigare, fortsätter han.

Några av de viktigaste uppdateringarna och funktionerna i Sophos XG 17:

• Första brandväggen som erbjuder hundraprocentig identifiering av applikationstrafik genom att använda information direkt från arbetsstationen.
  • Första lösningen för nätverksövervakning som automatiskt identifierar, klassificerar och kontrollerar alla typer av webbapplikationer.
  • Ny hårdvara för modulär anslutning och driftsättning.
  • Stöd för IKEv2 gör det enklare att skapa en så kallad site2site-VPN mot olika molntjänster (till exempel Azure).