Sophos nya brandvägg XGS skyddar mot krypterad skadlig kod

Sophos nya brandvägg XGS skyddar mot krypterad skadlig kod

Trenden att cyberkriminella använder protokollet Transport Layer Security (TLS) för att kryptera och sprida skadlig kod fortsätter. För att möta den utvecklingen lanserar Sophos en helt ny brandvägg - XGS. Den nya brandväggen är kompatibel med TLS och särskilt utvecklad för att upptäcka krypterad skadlig kod och så kallade zero trust-hot (även kallat dagnollhot).

Sophos nya brandvägg har marknadens bästa stöd för granskning av TLS. Med ett integrerat stöd för TLS 1.3 är XGS upp till fem gånger snabbare än andra brandväggar.

– TLS har utan tvekan förbättrat möjligheterna att kommunicera på ett säkert sätt. Problemet är att cyberkriminella i allt större omfattning också väljer att använda protokollet för att undgå upptäckt. Det har blivit ett mycket allvarligt hot som ofta används vid ransomware-attacker. Med XGS vill vi erbjuda företag ett verktyg för att effektivt identifiera och stoppa angrepp som använder TLS, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

Sophos svenska partner ger XGS högt betyg
Stefan Jansson, IT-säkerhetsexpert på Sophos svenska partner Nsson Communications kommenterar den nya brandväggen.
– Vi fick tillgång till den nya XGS-serien genom Sophos early access-program och det här är en brandvägg som höjer ribban ordentligt. Prestandan är enastående och placerar Sophos långt framför konkurrenterna. Brandväggen ger det skydd som våra kunder behöver när de flyttar affärskritiska applikationer till molnet och använder sig av zero trust-lösningar. Som kanalpartner ser vi väldigt goda tillväxtmöjligheter genom att kunna lägga en mycket kvalificerad produkt till vår redan omfattande portfölj av väl beprövade Sophoslösningar.

– Installationen av XGS är otroligt enkel och snabb. Brandväggen sköts via Sophos Central vilket gör det smidigt att hantera olika och ofta komplexa kundmiljöer. Genom att XGS automatiskt delar hotinformation med andra lösningar som ingår i Sophos plattform för synkroniserad säkerhet kan vi erbjuda våra kunder ett mycket kraftfullt skydd mot de mest avancerade och försåtliga cyberhoten, avslutar Stefan Jansson.

Läs mer om Sophos XGS här»

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om brandväggar och kryptering är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com.