– Med den senaste versionen av Sophos Email Advanced kan vi skydda alla slags e-postplattformar och se till att användaren kan lita på sin inkorg, kommenterar Sophos Per Söderqvist.

Sophos säkrar e-posten med artificiell intelligens och avancerad djupinlärning

IT-säkerhetsföretaget Sophos nya version av säkerhetslösningen Email Advanced använder artificiell intelligens och prediktiv analys för att möta cyberhot som olika typer av nätfiske (phishing) och gisslanprogram (ransomware).

Företagets nya lösning för säker e-post hanteras med hjälp av den molnbaserade tjänsteplattformen Sophos Central och skyddar e-post i bland annat Microsoft Office 365, Google G-Suite och Exchange 2003+.

– Sophos Email Advanced blir den första säkerhetslösningen för e-post som använder prediktiv analys, aktivt hotskydd (ATP), anti-phishing-autentisering och skanning av e-post. Med tanke på att e-post fortsätter att vara ett mycket vanligt verktyg för nätfiske och ransomware vill vi erbjuda ett avancerat och effektivt skydd mot den typen av attacker, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

Skyddar mot dag noll-attacker
Sophos Labs studier visar att 75 procent av den skadliga kod (malware) som finns i ett företag är unik för den organisationen vilket i sin tur indikerar att majoriteten av angreppen som sker är så kallade dag noll-attacker (”zero day”). Det innebär att attackerna genomförs samma dag som en svag punkt i en programvara upptäcks. För att möta den utvecklingen använder Sophos djupinlärning och neurala nätverk som är integrerade med befintliga filter. På så vis går det att snabbt identifiera och stoppa tidigare okänd skadlig kod som skickas via e-post.

– När allt fler använder molnbaserade tjänster som Office 365 och Google G-Suite blir det viktigare än någonsin att ha en avancerad säkerhetslösning med kapacitet att upptäcka dag noll-attacker och skadlig kod. Ransomware-As-A-Service (RaaS) och färdiga paket med skadlig kod har också gjort det enklare för cyberkriminella att skräddarsy och distribuera allt mer komplexa och riktade attacker via e-post. Med den senaste versionen av Sophos Email Advanced kan vi skydda alla slags e-postplattformar och se till att användaren kan lita på sin inkorg, avslutar Per Söderqvist.

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om möjligheterna att skydda e-post är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com.

Här kan du läsa mer om Sophos Email Advanced och möjligheterna att skydda e-post»