Sophos senaste version av brandväggen XG stoppar krypterad skadlig kod

Sophos senaste version av brandväggen XG stoppar krypterad skadlig kod

Det blir allt vanligare att cyberkriminella använder Transport Layer Security (TLS) för att kryptera och sprida skadlig kod. För att möta den utvecklingen lanserar Sophos en ny version av sin brandvägg XG. Den nya versionen XG v18 ”Xstream” är kompatibel med TLS och gör det möjligt att upptäcka krypterad skadlig kod oavsett var och hur den angriper nätverket. Lösningen är automatiserad och kan användas utan att påverka nätverkets prestanda.

SophosLabs studier visar att nära en fjärdedel (23 procent) av all skadlig kod använder TLS-kryptering för att styra attacker och installera programvara. När det gäller attacker där cyberkriminella genomför och döljer datastöld är andelen som använder kryptering hela 44 procent. Men samtidigt som så många som 82 procent av IT-säkerhetsansvariga anser att det är nödvändigt att kunna kontrollera TLS-trafik dekrypteras bara 3,5 procent av den datatrafik som sker med TLS.

Blind fläck på säkerhetskartan
​Möjligheten att kunna kryptera digital datatrafik har många fördelar. Det bidrar till högre säkerhet och gör att känslig information inte kommer i orätta händer. Samtidigt är det ingenting som hindrar cyberkriminella från att använda krypteringsprotokoll som TLS för att dölja och genomföra attacker.

– Hittills har många IT-säkerhetsavdelningar duckat för problemet med krypterad skadlig kod. Det har ofta uppfattats som komplicerat att stoppa samtidigt som man riskerat att tappa nätverksprestanda. Utvecklingen gör dock att företag måste ha verktyg för att effektivt identifiera och stoppa angrepp som använder TLS, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

– Med den senaste versionen av XG ändrar vi spelplanen så att säkerhetsansvariga får nya och bättre möjligheter att stoppa krypterad skadlig kod. Vi vet också att det finns ett stort underskott på IT-säkerhetsexperter. Genom att bygga XG Xstream med en mycket hög grad av automatisering kan man frigöra resurser och använda personalen där de verkligen behövs, avslutar Per Söderqvist.

Läs mer om nya Sophos XG v18 Xstream ​här»
Läs mer i Sophos whitepaper - The Achilles Heel of Next-Gen Firewalls»

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om brandväggar och kryptering är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com.