– Hittills har det ofta varit svårt att identifiera och åtgärda olika säkerhetshot eftersom många företag har en flora av olika säkerhetslösningar från olika leverantörer, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

Sophos XDR ger synkat skydd mot avancerade cyberhot

IT-säkerhetsföretaget Sophos lanserar nu XDR – en ny tjänst för ”extended detection and response”. Tjänsten är den enda i sitt slag som håller samman och skyddar arbetsstationer, nätverk, servrar, mobila enheter och e-post. För användarna blir IT-säkerheten mindre komplex och samtidigt får man nya möjligheter att minska kostnaderna och höja säkerheten.

Med XDR vill Sophos göra det enkelt att samla IT-säkerheten i en väl sammanhållen helhetslösning.

Attacker på steroider
– I dag ser vi hur ransomware och annan IT-brottslighet blivit alltmer komplex. Man kan säga att många av attackerna går på steroider. Det är exempelvis vanligt att man angriper flera olika punkter samtidigt som angriparna gärna förflyttar sig i sidled för att undgå upptäckt. Legitima verktyg för fjärråtkomst (RDP) har också blivit ett gissel i händerna på cyberkriminella. XDR möter den hotbilden och gör det möjligt att hantera enorma datamängder på ett enhetligt sätt. Tjänsten gör det också möjligt att arbeta med ett mer proaktivt försvar, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

Stor brist på säkerhetsexperter
– Vi vet att IT-säkerheten blivit ett omöjligt pussel i många organisationer. Attackerna blir alltmer avancerade samtidigt som IT-säkerhetsexperter är en global bristvara. Med XDR får kunden en helhetslösning som ger ett mycket kvalificerat skydd. Dessutom är det kostnadseffektivt genom att vara enkelt att konfigurera, hantera och underhålla, säger Per Söderqvist.

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om Sophos XDR är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com.

Mer information om Sophos XDR finns här»