​Sopra Steria köper svenska Kentor

Sopra Steria, ett av Norges största konsultföretag, köper IT-konsulten Kentor med 330 anställda. För Sopra Steria innebär det att den svenska verksamheten nu går från 45 till totalt 375 anställda.

Kentor har hittills ägts av Telecomputing, och har verksamhet i Stockholm, Göteborg och S: t Petersburg. Förvärvet stärker Sopra Sterias position avsevärt i Sverige och i Skandinavien.

Kentor erbjuder digital transformation, systemintegration, programvaruutveckling och IT-konsulting. Företaget grundades 1983 och har haft en genomsnittlig organisk tillväxt på över 10% per år under de senaste två åren och ett rörelseresultat i linje med Sopra Steria gruppens. Kentor omsatte 329 MSEK under 2016. Vd för Sopra Steria Skandinavien, Kjell Rusti, säger att han ser fram emot att arbeta tillsammans med Kentor-teamet.

- Förvärvet kommer att väsentligt stärka Sopra Steria position i Sverige och öka vår framtida tillväxt i hela regionen. Som ett av Norges ledande konsultföretag har det varit en naturlig ambition att stärka oss på Skandinaviens största IT-marknad, dvs Sverige. Vi har hittat rätt partner, säger Kjell Rusti.

Terje Mjøs, vd för Telecomputing, ser väldigt positivt på Sopra Sterias köp av Kentor.

- Kentor, som är ett mycket stark och prestigefyllt konsultföretag, kommer att ingå i ett internationellt företag med väldigt liknande inriktning, verksamhet och med gemensamma värderingar, säger Terje Mjøs.

Fredrik Arbman, vd för Kentor, tror att bolaget nu kommer att ha resurser för att vinna marknadsandelar i Sverige.

- Det finns många fördelar med den här sammaslagningen. Som en extra bonus får vi tillgång till en internationell marknad som gynnar såväl våra kunder som anställda. Jag känner att vi har väldigt många gemensamma drag och värderingar som vi delar med Sopra Steria och att vi kompletterar varandra väl i affärer och kultur, säger Fredrik Arbman.

Kontaktperson:

Kjell Rusti, vd Sopra Steria

Tel: + 47 908 26 026

Mail: kjell.rusti@soprasteria.com

• Data, Telekom, IT

Sopra Steria är ett ledande internationellt konsultföretag med en av marknadens mest omfattande tjänsteportföljer inom digitalisering. Företaget erbjuder strategiutveckling, IT-rådgivning, infrastruktur- och systemutveckling, digitala lösningar och drift. Sopra Steria hjälper stora privata och offentliga organisationer i Skandinavien med att ta ett digitalt ledarskap inom sin bransch. Företaget har 38 000 medarbetare i 20 länder och hade en omsättning på 34 miljarder svenska kronor under 2015.

I Skandinavien arbetar 1300 medarbetare med en årlig omsättning på 1,8 miljarder svenska kronor.
Läs mer på soprasteria.se.

Lisa Midbrink

Presskontakt Marketing Manager 0729981569