​Ambulanser får enklare tillträde till fastigheter vid larm

​Ambulanser får enklare tillträde till fastigheter vid larm

SOS Alarm har utvecklat Smart passage, en tjänst som möjliggör snabbare insatser för blåljusaktörer genom digitala nycklar som ger direkt tillgång till den fastigheten där hjälpsökande befinner sig.Smart passage har sedan tidigare funnits främst för räddningstjänsten och Region Kronoberg är nu först ut att testa tjänsten för ambulans i ett pilotprojekt.

- Vid ambulansutryckningar kan varje sekund vara livsavgörande. Genom att ansluta fastigheten till Smart passage kan insatstiden minska avsevärt och bidra till ökad trygghet, säger Malin Cohn, tjänsteutvecklare på SOS Alarm.

Vid larm om ett akut vårdbehov eller en olycka åker ambulans till platsen. SOS Alarm efterfrågar information om exempelvis portkoder i fastigheter för att ambulanspersonalen ska kunna ta sig in i snabbt. Inpassering kan försvåras av olika anledningar, till exempel att portkod saknas eller att den drabbade personen inte kan lämna nödvändiga uppgifter. Det kan leda till att hjälpinsatsen försenas på grund av att ambulanspersonalen inte kan komma in till patienten.

Smart passage är en ny tjänst från SOS Alarm som förser blåljusaktörer med digitala behörigheter till fastigheter vid larm. Tjänsten är framtagen i samarbete med Swedlock AB och Amido AB som tillhandahåller smarta nycklar och behörighetshanteringssystem.

Region Kronoberg är nu första region att testa Smart passage för ambulansen.

- Vi tror att det här kan ge hälsovinster och till och med rädda liv. Tiden från larm till att ambulansen är på plats är ofta kritisk. Smart passage kapar värdefulla sekunder på utryckning och transport, säger Roland Gustbée (M), ordförande i Region Kronobergs hälso- och sjukvårdsnämnd.

Även Växjöbostäder samt Växjö Kommun deltar i piloten som beräknas pågå i fyra månader.

Så funkar Smart passage

Smart passage bygger på att blåljusaktörens fordon är utrustade med teknik som möjliggör digital inpassering och att fastigheterna är uppkopplade mot Smart passage genom befintligt passersystem eller genom installation av smarta lås. När ett 112-samtal inkommer tilldelas blåljusresursen automatiskt behörighet till den fastighet där den hjälpsökande befinner sig. I det utryckande fordonet finns en blipp och en digital nyckel som tilldelas behörighet för inpassering. Blåljusaktörens behörighet till fastigheten är endast aktiv under insatstiden.

Sarah Hummerdal, pressansvarig SOS Alarm

press@sosalarm.se