Angående störningar i telenätet

Mobiloperatören Tele2 har haft driftstörningar under natten som fortsatt in på morgonen. Angående utbredning och eventuella konsekvenser hänvisar vi frågor till Tele2.

Nödnumret 112s funktionalitet har inte påverkats. Däremot kan det vara så att abonnenter som har Tele2 eller Comviq inte har kunnat komma fram till nödnumret. SOS Alarm har inga uppgifter om att någon inte skulle ha kommit fram till 112 på grund av driftstörningen.

Om du är i nöd och behöver ringa 112 vid driftstörning hos din mobiloperatör:

• I normalfallet sker så kallad ”nödroaming”, vilket innebär att du kan ringa 112 via annan mobiloperatör.
  • Vid vissa störningar fungerar inte nödroaming. Vid dessa tillfällen kan du ta ut SIM-kortet ur telefonen och ringa 112
  • Om ingen mobiloperatör skulle ha täckning går det inte att ringa 112. Då får du leta upp en fast telefon för att ringa.

SOS Alarm har ansvar för att hantera 112-samtal som kommer in till oss. Teleoperatörerna har en skyldighet att se till att sina användare kan nå nödnumret. Vad som händer innan samtalet når SOS Alarms utrustning är teleoperatörens ansvar.