Foto: Ola Durborg

Anfäkta och anamma! Ström är tillbaka ⚡️⚡️

Knappt 17 månader efter det att, den av bland annat Jan Gradvall, hyllade debutplattan Ström släpptes är det dags för album nummer två ”En Orkan På Vår Sida”.

Ström är en mix av klassisk bra hård rock och rock n roll. Musikaliskt kan man naturligtvis dra AC/DC-kortet, men med bandnamnet STRÖM fattar vem som helst att den kärleksfulla referensen är helt avsiktlig. Det ligger nära tillhands att namndroppa andra liknelser om man har lust, såsom åttiotals-Kiss, tidiga The Darkness, Airbourne, Hardcore Superstar, Guns ’n’ Roses och Bon Jovi när de fortfarande var bra, Backyard Babies, Sator, Dundertåget, ja, ni fattar. Någon sa att sången låter som en ung Roffe Wikström, en annan tyckte att det finns likheter med sjuttiotals-Magnus Uggla, Wilmer X, Noice och Hoola Bandoola Band.

Men i slutändan och det bästa av allt, STRÖM låter inte som någon av dessa, snarare som allihop samtidigt. Och sjunger på klingande småländska, med texter som känns på riktigt, i såväl positiv mening som i en mer allvarlig kontext.

Med singeln (och tillika titelspåret på det kommande albumet) ”En Orkan På Vår Sida” som släpps idag sätter Ström nivån med besked! Bandet har här hittat sitt egensinniga, råa småländska sound. Man kan kalla det arenarock, men med ett stort, brinnande hjärta!

”En Orkan På Vår Sida” har precis som förra skivan mixats/mastrats och co producerats av Johan Forsman Löwenström för det där elektriska Strömsoundet.

Ström har sedan starten 2019 hunnit med ca 100 spelningar däribland ett knökafullt Sweden Rock Festival inför 5000 personer till att spela på alla de stora rockfestivalerna i Sverige.

Däremellan har de förutom sina egna slutsålda konserter så har de spelat förband på arenor till bland annat HammerFall och Royal Republic, och spelat live i TV och Radio under välgörenhetsprogrammet Musikhjälpen.

I februari 2024 ger de sig ut på en lång Sverigeturné som support till Thundermother.

Ström - En Orkan På Vår Sida (singel) - ute nu på Black Lodge / Sound Pollution!

Lyssna här!

Ström - En Orkan På Vår Sida (album) - release 19 April 2024.

Thundermother/Ström
23 februari – Nöjesfabriken, Karlstad