CANCER BATS - nytt album "Dead Set On Living" 20/4!

CANCER BATS - nytt album "Dead Set On Living" 20/4!

Cancer Bats släpper sin fjärde fullängdare “Dead Set On Living” den 20 april på Hassle Records med distribution i Sverige av Sound Pollution. Återigen har bandet använt legendariska Vespa Studios och producenterna Eric Ratz och Kenny Loung. ”Dead Set On Living” ger ytterligare en dimension av Cancer Bats thrash hardcore rock.

"Vi strävade verkligen efter råa vibbar den här gången” säger Cancer Bats sångare Liam Cormier. ”Det här är bron mellan våra liveshower och vad vi släpper på skiva.”

Låtar som “R.A.T.S.”, med gästsång av Rob Urbinati (Sacrifice), och ”The Void”, är beskaffade med den skitiga dyiga groove som först visade sig på 2008 års ”Hail Destroyer”, medans första singeln ”Old Blood” är full av de fartfyllda aggressioner som är så välbekant för bandets fans. På “Bastards!” gästsjunger Dez Fafara (DevilDriver) och Kate Cooper (An Horse). “Vi har haft tur som har kunnat experimentera så mycket som vi har gjort” fortsätter Liam Cormier, och har bandets lojala följe i åtanke. ”Jag älskar att vi kan ha thrash-låtar, hardcore-låtar, och låtar mer åt Queens of the Stone Age-/Kyuss-hållet på en och samma skiva.”

Tematiskt erbjuder albumet fokus på det bilaterala förhållandet mellan mörker och ljus, förstörelse och skapelse, liv och död. Titelspåret till exempel handlar om en nära vän till bandet som hamnade på sjukhus i ett allvarligt tillstånd, vilket bara förstärkte hans vilja att överleva. ”Road Sick” handlar om svårigheterna som uppstår vid turnérande. ”Våra liv handlar om att turnéra, men den låten är mer universell.” säger Cormier. ”Den är för alla som är långt ifrån sina nära och kära, och om de problem som uppstår.”

Cancer Bats släppte sitt första album “Birthing The Giant” 2006, och består av Liam Cormier (sång), Scott Middleton (gitarr), Mike Peters (trummor), och Jaye Schwarzer (bas). De är ett av de hårdast arbetande banden i musikindustrin och spenderade nästan 300 dagar på vägarna 2011 och de kommer med största sannolikhet att göra detsamma 2012.

Cancer Bats avslöjade nyligen att de kommer att göra sex spelningar på fem olika spelställen den 21 april i London, allt inom 24 timmar alltså. Turnén kallas “The Pentagram Tour” eftersom konsertlokalerna formar ett pentagram på kartan. Samtliga spelningar såldes slut inom en vecka. En turné i Kanada i vår är under planering.

Låtlista “Dead Set On Living”:
R.A.T.S
Bricks and Mortar