Foto: Daniel Berbig

DANKO JONES tar med sig GATUPLAN på sin Sverigeturné!

Kanadensiska rockbandet Danko Jones kommer till Sverige på en omfattande turné på hela 12 datum, och kommer att ha med sig svenska punkbandet Gatuplan som förband.

Att Danko Jones och Gatuplan gör gemensam sak i en Sverigeturné tillsammans är ingen tillfällighet. Gatuplans sångare Inge Johansson och bandet Danko Jones har en lång vänskap bakom sig som började redan år 2000 då Inges tidigare band The (international) Noise Conspiracy spelade en spelning tillsammans med Danko Jones i Chicago. Sedan dess har de varit kompisar, turnerat ihop både i USA och Europa, Inge agerade även i Danko Jones video ”Good Time” - men nu är det alltså dags för att ta sig an en Sverigeturné tillsammans!

Danko Jones, bandet bakom monsterhits som Had Enough, Good Times, My Little RnR och I think bad thoughts har en fanskara som sträcker sig från mainstream radiorockfans till inbitna metalheads. Med flertalet studioalbum i ryggen, bland annat kritikerrosade Fire Music, Wild Cat, A Rock Supreme och Power Trio är de nu aktuella med sitt senaste album Electric Sounds som visar att Danko Jones är kraftfullare än någonsin.

Bakom idén med GATUPLAN står Inge Johansson, som med rötter i band som THE (INTERNATIONAL) NOISE CONSPIRACY, AGAINST ME!, CSS och TOTALT JÄVLA MÖRKER som har tagit steget till att vara soloartist.

Gatuplan släppte 2023 sitt andra album ”Välkommen till underjorden” som fick ett varmt mottagande av såväl kritiker som publik, och singeln ”Sympati för djävulen” gick upp på rotation på Sveriges Radio P3.

- Det känns helt fantastiskt att efter så många år fortfarande vara nära kompisar och spela spelningar ihop! Jag tycker även att banden passar väldigt bra ihop då såväl Danko Jones som Gatuplan har ett positivt budskap och är band som ska upplevas live, säger Inge.

Turnédatum
28 feb - Kollektivet Livet, Stockholm