Foto: Lars Brundin

Finnegan's Hell - Folkrock för arbetsskygga

Med singeln "What Have You Got In The End?" ifrågasätter folkrockarna Finnegan's Hell om arbete verkligen ger frihet eller om det i själva verket är en bluff. Fans av bandets kritikerrosade platta "Work Is The Curse Of The Drinking Class" kommer inte att bli besvikna vare sig på nya singeln eller plattan "One Finger Salute", där "What Have You Got In The End?" är det inledande spåret.

Nya plattan "One Finger Salute" släpps den 25 november och titelspåret, som var första singeln ut, har hyllats av såväl recensenter som den keltiska folkpunkens fanbärare runtom i världen. Inflytelserika London Celtic Punks skriver: "we’re happy to report they have all the same swagger, intensity and attitude as before" och konstaterar att Finnegan's Hell fortsätter sitt segertåg i genren: "this is evidence someone will have to set a new place at the Celtic-Punk top table!".

På hemmaplan har Finnegan's Hell av pressen kallats för "ett svenskt Pogues" och likheterna är många. Även om Finnegan's Hell vridit upp volymen och ökat tempot en hel del så bygger bandet sina låtar på starka melodier och refränger som bjuder in till allsång.

Simultant med singeln är det också release för videon till "What Have You Got In The End?". Bandet fortsätter sitt samarbete med videoproducenten Michael Ek, som denna gång gjort en djupdykning i arbetarrörelsens filmarkiv.

Finnegan's Hell - What Have You Got In The End?- ute nu!

LYSSNA HÄR!

Finnegan's Hell - One Finger Salute - release 2022-11-25 - på Wild Kingdom / Sound Pollution