Gatuplan - Apan På Ryggen

Gatuplan - Apan På Ryggen

Gatuplan släpper idag sin andra singel Apan På Ryggen från det kommande albumet Kampen Går Vidare!

Gatuplan är Inge Johansson's (känd från band som The (international) Noise Conspiracy, Totalt Jävla Mörker, Against Me!, CSS och Alonzo & Fas3) soloprojekt. Han har skrivit alla låtarna på det kommande albumet, förutom just Apan På Ryggen som är en cover på det norska bandet OnklP & De Fjerne Slektningene låt Styggen På Ryggen från 2014.

Lyssna på Apan På Ryggen här!

Inge's egna ord om låten ”Jag bodde i Oslo när den här låten kom ut, och när jag hörde den första gången så fick jag gåshud. Det var verkligen en sån där låt man hör en gång vart tionde år som går rakt in i en – en låt som inte är skriven av dig själv men den känns som att den är skriven FÖR just dig. Jag tror att många som har hört låten känner precis som jag. Jag kunde inte sluta lyssna på den, och har inte kunnat sluta ännu. När jag spelade in Gatuplan-plattan så ville jag ha en cover med, och då var valet självklart att jag skulle göra en svensk version av Styggen På Ryggen. Jag började översätta texten, och när jag kommit en bit med den så började jag dra ifrån och lägga till och plötsligt fick texten en tolkning av mig, snarare än en översättning. Min omarbetade text fick bandets godkännande, vilket kändes jättestort för mig, och nu har jag gjort min egna version av låten – APAN PÅ RYGGEN och jag hoppas jag har gjort den rättvisa. Jag hoppas även att fler svenskar ska upptäcka all den fantastiska musiken som görs i kulturlandet Norge, där ligger vi svenskar helt klart efter.”

Apan På Ryggen medverkar Jouni Haapala och Simon Dahlberg från De Lyckliga Kompisarna på trummor respektive gitarr, Anna Philipsson och Lars Ekman på klaviatur. Låten är inspelad av Stefan Brändström i Dustward Studio i Stockholm.

Gatuplan – Kampen Går Vidare! släpps den 26 februari 2021 på Wild Kingdom / Sound Pollution!