Gatuplan - Dee Dee Ramone

Gatuplan - Dee Dee Ramone

One-Two-Three-Four!

Idag släpps Dee Dee Ramone, första singeln från Gatuplan's kommande album Kampen Går Vidare!

Gatuplan är Inge Johansson's (känd från band som The (international) Noise Conspiracy, Totalt Jävla Mörker, Against Me!, CSS och Alonzo & Fas3) soloprojekt. Musikaliskt handlar det om klassisk punkrock kryddat med influenser från ska, rap och powerpop.

Inges egna ord om låten: “Ramones musik är en viktig del av mitt DNA. Det går liksom inte komma runt hur geniala deras enkla och direkta melodier var och hur deras musik har resonerat hos mig. Jag ser också en röd tråd mellan Ramones och alla band jag spelat med – Ramones hade aldrig några framgångar på topplistorna, men en trogen publik på klubbar världen över så dom levde lite under radarn och jobbade hårt på långa turnéer. Så har det varit för mig med, och då är jag i gott sällskap.”

Inge fortsätter “Deras basist och låtskrivare Dee Dee Ramone har varit min stilikon länge, det är ingen hemlighet. Och det budskapet som alltid fanns i hans texter - att han inte var perfekt - i kombination med att han faktiskt var snyggast och coolast i världen gör honom till den perfekta rockstjärnan. Men min låt Dee Dee Ramone är främst en hyllning till honom på det sättet att det bara är en enkel, melodisk och lite skruvad punklåt om kärlek. Den sortens låtar skrev Dee Dee väldigt bra. Dom senaste 20 åren av mitt liv har jag spelat i band som i huvudsak gjort protestlåtar mot krig och orättvisor – det kommer Gatuplan fortsätta med, var så säkra, men jag tycker ett sånt CV måste ge mig frikort att skriva kärlekslåtar också.”

Gatuplan - Dee Dee Ramone - Lyssna här

Singeln är inspelad av Stefan Brändström i Dustward Studio, Stockholm och mixad av Stefan Boman (som har jobbat åt artister som Alice Cooper, The Hellacopters och Kent) i Psykbunkern och videon till låten är filmad på olika platser i Los Angeles av Enclave Hollywood

Hey Ho! Let's Go!

Gatuplan - Dee Dee Ramone - ute nu!

GATUPLAN – KAMPEN GÅR VIDARE! släpps den 26 februari 2021 på Wild Kingdom / Sound Pollution!