Foto: Diego Aldabaldetrecu

GATUPLAN – KAMPEN GÅR VIDARE!

Punkveteranen Inge Johansson (med bagkrund som basist i band som The (international) Noise Conspiracy, Against Me!, CSS, Stilett och Alonzo & Fas3) solo debuterar under namnet GATUPLAN med albumet KAMPEN GÅR VIDARE!

GATUPLAN spelar svensk punk av den gamla skolan, kryddat med en inspiration som kommit av en villkorslös livslång kärlek till musiken och ett liv på vägarna.

Inge förklarar: ”När jag började skriva låtar till GATUPLAN var ambitionen att göra musik som hade Ramones direkta melodier och känsloladdade texter, Rancid's attityd, sång som påminner om Mike Skinner i The Streets svängig världsmusik och skainfluenser från band som Mano Negra och The Specials med ett politiskt ställningstagande som för tankarna till Public Enemy. Musiken skulle gå att både dansa och slåss till, och låtarna skulle vara enkla och lätta att ta till sig. Det skulle vara musik både för klubbar och för kravaller, och jag ville att texterna skulle få spegla alla sidor av livet. Det kan aldrig bli för mycket politik i musiken, men det kan bli för lite annat så därför är skivan både politisk och personlig - och i slutändan måste låtarna ändå tala för sig själva. Visst - det är protestmusik, men mina låtar säger JA! också. Jag ville göra en skiva laddad med positiv energi eftersom det inte kan bli för mycket av den varan i hårda tider. Ibland känns det som musik är allt vi har.”

På albumet har Inge tagit hjälp av ett namnkunnigt gäng musiker - Jouni Haapala (trummor och percussion), Fredrik Eriksson (gitarr), Simon Dahlberg (gitarr), Anna Philipsson (sång) och Lars Ekman (klaviatur). Skivan är inspelad och mixad av Stefan Brändström i The Dustward.

”För mig känns det enormt häftigt att ha folk från De Lyckliga Kompisarna och Twopointeight på min skiva”, säger Inge ”folk som kommer från samma bakgrund och samma inställning till musiken som jag själv har, och folk vars band jag varit ett fan av länge. Punkare går att lita på – dom vet att inget händer om man inte gör det själv, dom är vana att jobba hårt och och dom vet att summan av det vi skapar tillsammans är det som räknas. Även om GATUPLAN är ett soloprojekt där jag skrivit låtarna, så var deras inflytande helt avgörande. Dessutom har det varit väldigt kul att jobba ihop med Stefan Brändström, han har varit ett suveränt bollplank och en stor del i att skivan låter på det sätt den gör – precis som jag ville att den skulle låta. GATUPLAN var min idé, men det hade aldrig blivit någon skiva om inte alla involverade också trott på den. Det blir helt enkelt roligare och bättre när man gör saker tillsammans.”

KAMPEN GÅR VIDARE! ...och framtiden är punk!

GATUPLAN – KAMPEN GÅR VIDARE! släpps den 26 februari 2021 på Wild Kingdom / Sound Pollution!