Foto: Mats Vassfjord

NARNIA SLÄPPER NYA STUDIOALBUMET ”GHOST TOWN”

Tjugosju år in i en karriär som fortsätter att växa, tar svenska metalbandet Narnia stora kliv in i ett nytt, spännande kapitel med nya albumet "Ghost Town". Det rutinerade femmannabandet visar återigen hur man skapar ett mästerverk med denna framtida melodiska metalklassiker.

På det nionde studioalbumet, "Ghost Town", har Narnia valt grädden på moset från sin stora musikaliska palett. Man kan inte bara klassa det här albumet som ett neoklassiskt metalalbum eller ett power metal-album, även om dessa influenser finns närvarande. Det förekommer även delar som är progressiva, moderna, tunga eller bara kreativt annorlunda. Men man kan sammanfatta det med att säga att det här är en rejält genomarbetad produktion av klassisk och melodisk metal.

Ena grundaren, gitarristen och producenten CJ Grimmark är den väsentliga arkitekten bakom bandets sound, och även den främsta låtskrivaren tillsammans med medgrundaren och sångaren Christian Liljegren och basisten Jonatan ”Jono” Samuelsson. Genom välformulerade texter och melodier skapat för att förstärka musiken, har låtskrivarteamet utforskat nya uttryckssätt som är väl representerade i låtar som ”Thief”, med dess dramatiska arrangemang, ångestfyllda, uttrycksfulla bildspråk och den progressiva ”Modern Day Pharisees”, en låt som behandlar ämnet hyckleri.

Titelspåret, ”Ghost Town”, som i först introducerades för den jublande livepubliken på Sweden Rock Festival 2022 är nu en självklar del av livesetet med sitt bombastiska four-on-the-floor-puls och medryckande refräng. Narnias hjärtslag, Andreas ”Habo” Johansson gör ett hejdlöst bra jobb bakom trummorna, där han varken spar på krutet eller energin.

Martin Härenstamoch hans synthar har fått stort, men smakfullt utrymme på plattan och sträcker sig soundmässigt från vintagesynthar till flygel.

Skivans neoklassiska pärla, "Rebel", med en nick till bandets tidigaste influenser, borde tilltala långvariga fans. Men också mer direkta låtar som de snart blivande klassikerna "Hold On", "Wake Up Call ", och "Alive". "Descension", å andra sidan, är mer progressiv, men det finns en konstant och tydlig röd tråd genom hela produktionen som knyter ihop det på ett briljant sätt.

"Out of the Silence" tar vid där 2019 års "The War That Tore the Land" slutade som albumets enda ballad. Låten gästas av Saviour Machines frontman Eric Clayton, som läser Fader vår med sin djupa barytonoperatoröst.

"Glory Daze" är albumets kanske tyngsta låt, som också tar upp ett av dagens största problem: Stress och jagandet efter vind. Något som Liljegren själv upplevde vid en utbrändhet.

– Olika låtar kommer att tilltala olika människor textmässigt, men vi täcker en mängd olika ämnen genom hela albumet, och jag är säker på att folk kommer att kunna relatera till dem, både musikaliskt och andligt. Vissa av dessa låtar sticker ut lite från vår tidigare repertoar, men utan att överge våra historiska influenser, förklarar Liljegren förklarar och fortsätter:

– Det här är ett album med ett positivt budskap kombinerat med bombastisk musik. Man kan inte ha det ena utan det andra när det kommer till Narnia, avslutar Liljegren.

Texter som får dig att reflektera kombinerat med den breda musikaliska bredd bandet besitter, tillsammans med en gedigen produktion, är Narnias musikaliska varumärke som löper genom hela albumet.

Om det senaste studioalbumet "From Darkness to Light" från 2019 stakade ut vägen är "Ghost Town" mer än värdig uppföljare med ett eget liv.

"Ghost Town" är producerad av CJ Grimmark, mixad av bandets ljudtekniker Viktor Stenquist och mastrad av Thomas Piec Johansson.

NARNIA:
Christian Liljegren: Sång
CJ Grimmark: Gitarr, bakgrundssång
Jonatan Samuelsson: Bas, bakgrundssång
Martin Härenstam: Keyboards
Andreas “Habo” Johansson: Trummor

Narnia - Ghost Town - release 17 mars 2023 med distribution av Sound Pollution Distribution.

För ytterligare info kontakta: christian.liljegren777@gmail.com