Foto: James Johansson

Quantum – Abstract Bliss - ny singel och Live spelning

Progressiva rock/metal-entusiaster, förbered er på en sällsynt musikalisk resa. Svenska Quantum, det innovativa och gränsöverskridande progressiva rockbandet, släpper idag ” Abstract Bliss” första smakprovet från deras kommande debutalbum.

Bandet kommenterar:
”Abstract Bliss är samtidigt en av de mer lättillgängliga och spastiska låtarna på albumet. Kombinationen av en medryckande melodi i refrängen, 1800-talsharmonier och rasande matematiska riff med elaka gitarr-leads i bridgesektionen, skapar ett fartfyllt spår som kommer att gripa tag i dig och bli växa för varje lyssning. Både trummisen Marcus Lundberg (vers) och jag, basisten Anton Ericsson (refräng, bridge), sjunger på låten. Texten handlar om överdriven alkoholkonsumtion och hur det påverkar såväl de som dricker som deras närstående, och den bygger på information från publicerade CIA-dokumentationer samt en infovideo om ”problemdrickande”. Jag ville ta upp problematiken med att människor lättare kan identifiera sig med sitt berusade jag och använda det som en mask att gömma sig bakom.”

Ledda av basisten och sångaren Anton Ericsson, gräver Quantum ner i djupet av mänsklig psykologi med lyriska teman som är centrerade kring alter egon och de masker som individer i samhället bär för att navigera i sin vardag. Albumet utforskar hur dessa personas påverkar individer psykologiskt, vilket oundvikligen leder dem till en brytpunkt. Quantum sträcker sig bortom det personliga och tar upp hur detta beteende formar den övergripande attityden i samhället vi lever i.

Quantum - Abstract Bliss – ute nu!

LYSSNA HÄR!

Passa även på att se bandet LIVE, Ikväll Fredag 23/2
FOLKPARKEN
21.00