Foto: James Johansson

Quantums debutalbum Down the Mountainside släpps i april 2024

Stockholm 16 januari 2024

Progressiva rock/metal-entusiaster, förbered er på en sällsynt musikalisk ljudresa. Svenska Quantum, det innovativa och gränsöverskridande progressiva rockbandet, kan äntligen tillkännage ett datum för deras efterlängtade fullängdsdebutalbum, "Down the Mountainside."

Denna musikaliska odyssé är planerad att ljuda över etern i april 2024 och innehåller åtta genomarbetade och intensiva kompositioner, som spänner över 45 minuter av ett minst sagt fängslande ljudlandskap som bjuder lyssnaren på såväl ett akustisk lugn som explosiva spår.

Ledda av basisten och sångaren Anton Ericsson, gräver Quantum ner i djupet av mänsklig psykologi med lyriska teman som är centrerade kring alter egon och de masker som individer i samhället bär för att navigera i sin vardag. Albumet utforskar hur dessa personas påverkar individer psykologiskt, vilket oundvikligen leder dem till en brytpunkt. Quantum sträcker sig bortom det personliga och tar upp hur detta beteende formar den övergripande attityden i samhället vi lever i. "Down the Mountainside" är ett tidlöst progressivt rockmästerverk som är både fräscht och innovativt.

Albumet kommer att tilltala såväl erfarna progg-rävar som fängsla lyssnare från den mer moderna skolan. Quantums förmåga att blanda element från olika genrer, inklusive progrock, metal, klassisk musik från senromantisk era och en nypa jazz, resulterar i en sammanhängande och fängslande musikupplevelse. Albumet innehåller fascinerande gitarrsolon från de briljanta, gästande gitarristerna Richard Henshall och Tom MacLean, båda uppskattade medlemmar i bandet Haken.

Quantum bildades 2016 av Anton Ericsson, Olof Simander och Fredrik Reinholdsen. Sedan dess har bandet genomgått olika några medlemsbyten, där Anton förblir den ständiga medlemmen och primära låtskrivaren.

Nuvarande line-up består av Anton Ericsson på bas och sång, Marcus Lundberg på trummor och Samuel Walfridsson och Kalle Segerborg på gitarrer. 2020 väckte Quantum uppmärksamhet med släppet av deras EP, "The Next Breath of Air...". EP:n hjälpte dem att bygga upp en liten men lojal publik över hela världen.

"Down the Mountainside" är redo att bli en milstolpe i Quantums musikaliska resa, och visar deras utveckling och behärskning av den progressiva rockgenren. Förbered er för ett album som tänjer på gränser, utmanar normer och bjuder in lyssnare till en värld där musik överträffar konventionella förväntningar.

Quantum - Down the Mountainside - release 19 april 2024 på Black Lodge Records / Sound Pollution Distribution

Kategorier