Foto: James Johansson

Quantums debutalbum Down the Mountainside ute nu

Progressiva rock/metal-entusiaster, förbered er på en sällsynt musikalisk ljudresa. Svenska Quantum, släpper sitt efterlängtade fullängdsdebutalbum, "Down the Mountainside."

Åtta genomarbetade och intensiva kompositioner, som spänner över 45 minuter av ett minst sagt fängslande ljudlandskap som bjuder lyssnaren på såväl ett akustisk lugn som explosiva spår.

Ledda av basisten och sångaren Anton Ericsson, gräver Quantum ner i djupet av mänsklig psykologi med lyriska teman som är centrerade kring alter egon och de masker som individer i samhället bär för att navigera i sin vardag. Albumet utforskar hur dessa personas påverkar individer psykologiskt, vilket oundvikligen leder dem till en brytpunkt. Quantum sträcker sig bortom det personliga och tar upp hur detta beteende formar den övergripande attityden i samhället vi lever i. "Down the Mountainside" är ett tidlöst progressivt rockmästerverk som är både fräscht och innovativt.

Bandet kommenterar:
Någonstans mellan fängslande grooves, aggressiva riff, och märklig men vacker harmonik och melodik hittar du vår nya skiva, Down the Mountainside! Det är ett musikaliskt kompromisslöst, men samtidigt väldigt lättillgängligt album. Genremässigt så är det definitivt ett progressivt rockalbum, men här finns även element av metal, jazz, grunge, konstmusik och mycket mer.

Texterna handlar mycket om ‘masker’, eller alter egon, som människor bär för att hantera olika aspekter av sina liv, och hur dessa på klistrade versioner av sig själva påverkar dem, och människorna omkring

"Down the Mountainside" är redo att bli en milstolpe i Quantums musikaliska resa, och visar deras utveckling och behärskning av den progressiva rockgenren. Förbered er för ett album som tänjer på gränser, utmanar normer och bjuder in lyssnare till en värld där musik överträffar konventionella förväntningar.

Quantum - Down the Mountainside - ute nu på Black Lodge / Sound Pollution

Lyssna här!