RIVAL SONS - "Pressure and Time" - Årets bästa album?

RIVAL SONS - "Pressure and Time" - Årets bästa album?

RIVAL SONS – ”Pressure and Time”

Årets bästa skiva är redan här.

Lägg allt åt sidan för en stund, och kolla in det här. Du kommer inte att ångra dig. Något så här bra har vi nämligen inte hört på mycket länge.

Inspirerade av Led Zeppelin, Muddy Waters och The Doors, men med en hel del individualitet, är Rival Sons nytt och fräscht men samtidigt tidlöst. Bandets musik beskrivs som en modern mix av Small Faces, The Who, Led Zeppelin och The Kinks. Sedan releasen av ett egetutgivet album ”Before the Fire” samt en självbetitlad digital EP har pressen vänt ut och in på sig av suktan efter uppföljaren, och lovorden har fullkomligt haglat över bandet och dess låtmaterial. Rival Sons har hittills hunnit få med detta i sitt CV: ”Ones to watch out for in 2011” av Classic Rock Magazine. ”Hotly tipped for 2011” av iTunes. ”No.1 – ones to watch 2011” av Rocks Magazine Tyskland. A-listad fyra veckor i rad på Planet Rock Radio. Medverkan på Classic Rocks ”Ones to watch 2011” samlings-CD (75.000 ex). Supportat AC/DC och Kid Rock i USA. Medverkat på Superbowl-eventet ”Angels & Aces”, lett av Gene Simmons. Gjort sin Europa-debut som en del av ”HMW next big thing”. Spelat på stora festivaler i Europa. Support åt Judas Priest i England.

Ja, listan bara fortsätter. Nya numret av legendariska Classic Rock innehåller en fysisk CD med Rival Sons. 100.000 ex. Omslaget till ”Pressure and Time” är gjort av ingen mindre än Storm Thorgerson, som gjort omslag åt Pink Floyd, Led Zeppelin, Muse, Biffy Clyro, Mars Volta och Europe för att nämna några.

Så här skulle vi kunna fortsätta. Men nu är det upp till bevis. Så, kolla helt enkelt in videoklippet. Det räcker. Jo, förresten. Den hade givetvis premiär på VEVO, hem för band som Guns n’Roses, Bon Jovi och Lady Gaga.

Den 24/6 släpps albumet.

Den 6/7 intar dom svensk mark med en spelning på Putte i Parken i Karlskoga.

Hur kommer du att uppmärksamma Rival Sons?