Foto:Bosse Melin

Stillborn - Katharsis - ny singel ute nu

Svenska Stillborn är en unik och inflytelserik kraft inom den gotiska metalgenren, som har sina rötter i den pulserande musikscenen från 80-talet med ett sound som trotsade enkel kategorisering. Med en solid grund i gothrocken, hämtade man inspiration från framstående band som Killing Joke och Sisters of Mercy. Stillborn utmärkte sig dock genom att inkorporera tyngre element som påminner om Black Sabbath och Motörhead, vilket överbyggde klyftan mellan metalentusiaster och postpunk gothpubliken.

Nu är bandet äntligen tillbaka och släpper idag den nya singeln ”Katharsis”. En renande resa genom det becksvarta mörkret mot en ljusnande gryning.

Stillborn om nya singeln:
Katharsis – sången och guiden som tar dig genom de mörkaste hörnen av ditt sinne, möter dina djupaste rädslor och fullbordar resan genom sann rening. Innan du kan resa dig måste du falla. Hårt. Och du vet, på andra sidan av ditt medvetande väntar den nya gryningen. Frihet”.

Stillborn - Katharsis - ute nu på Black Lodge / Sound Pollution

LYSSNA HÄR!