Foto: Göran Markov

The Quill, det ikoniska svenska hårdrocksbandet släpper nytt!

The Quill, det ikoniska svenska hårdrocksbandet släpper i slutet av Mars sitt efterlängtade elfte album, "Wheel of Illusion". The Quill har gått från klarhet till klarhet sedan tidigt 90-tal och har för varje release töjt på gränserna, men utan att för den skull göra avkall på sina kraftfulla riff och själfulla melodier.

Med singeln (och tillika titelspåret på det kommande albumet) "Wheel of Illusion" som släpps idag hör vi ett band som ständigt utvecklas.

Bandet kommenterar:
"Att skapa ny musik är alltid ett hårt arbete - men vid det här laget vet vi alla vad vi behöver göra. Skrivprocessen är nog där vi trivs allra bäst som band. Vi har alltid älskat att ta fram idéer tillsammans på våra rep – och det är alltid en laginsats där alla ställer upp för att försöka göra varje låt till den bästa."

"Wheel of Illusion" är en musikalisk resa som visar upp bandets progression samtidigt som de förblir trogna sina hårdrocksrötter. Från trummornas taktfasta beats till glödande gitarrsolon – i varje låt bevisar The Quill sin förmåga att leverera ett rått och autentiskt sound.

Bandet fortsätter:
"Även om vi har ett väldefinierat sound vid det här laget, fast förankrat i den klassiska rocken från 70-talet försöker vi alltid hitta nya sätt att lägga till nya sound och influenser i vår musik. Den här gången smög vi in influenser från den tidiga brittiska NWOBHM. Vi använde också några gamla vintage-keys som gav lite annorlunda kryddning, allt för att hålla saker fräscha."

"Wheel of Illusion" är ett bevis på The Quills orubbliga passion - att skapa musik som överskrider tid och ger återklang hos fansen världen över.

The Quill - Wheel of Illusion (singel) ute nu på Metalville med exklusiv distribution av Sound Pollution Distribution.

LYSSNA HÄR!

The Quill - Wheel of Illusion (album) release 29 Mars 2024.

Kategorier