Foto: Crelle

The Refreshments släpper nytt!

Trots musikbranschens ständiga längtan efter förnyelse och förändring så kvarstår devisen ”en bra låt är en bra låt”.

Skutskärs Finest tillika Sveriges sista riktiga rock ’n’ rollinstitution The Refreshments har framgångsrikt bevisat den devisen ända sedan dom bildades för över 30 år sedan.

Genom åren har Sveriges mest hårdturnerande band skämt bort oss med örhängen som är lika oemotståndliga som dom varit direkta. I den traditionella fåran där rocken fortfarande rullar och där hjulet ständigt uppfinns på nytt har dom gång på gång fått oss att förstå att det går att koka hits även enligt gamla recept.

På första singeln från det kommande albumet ”A Stiff One” gör dom det igen. Den här gången förädlar dom Cliff Richards andra singel från 1959 och smyckar den med så mycket Refreshments rekvisita att det är omöjligt för Quentin Tarantino att inte omedelbart lägga in den som titellåt i hans nästa film.

Med ett nästan elakt gitarrriff och ett numera patenterat sväng tar Refreshments med oss på en resa tillbaka till den tid då en treminuters singel kunde bli soundtracket för en hel sommar.

Travellin’ Light” känns nästan angelägnare nu än när Cliff Richards attackerade listorna med låten.

Det är inget mindre än en strimma ljus i form av den perfekta rock ’n’ roll singeln i en tid då vi kanske behöver det som mest.

Tack för det Refreshments.

The Refreshments - Travellin’ Light ute nu på Wild Kingdom/Sound Pollution.

LYSSNA HÄR!

The Refreshments - A Stiff One release 20231117