UNSANE – Nytt album “Wreck” ute 23/3!

UNSANE – Nytt album “Wreck” ute 23/3!

Legendariska New York-rockarna UNSANE är klara med inspelningen av sitt nya album “Wreck”. Albumet, som är deras sjunde i ordningen, släpps den 23 mars på Jello Biafras skivbolag Alternative Tentacles med exklusiv distribution i Sverige av Sound Pollution.

”Wreck” är inspelad av bandet själva och är producerad av Andrew Schneider i Brooklyn Translator Audio (Pelican, Keelhaul etc). Albumet är fyllt av ohämmade explosioner av återhållna känslor kanaliserade i låtar, och en orubblig blick mot en typ av liv andra nog inte bör leva. Från albumets huvudspår ”Rat”, och den fantastiskt skadade ”Decay”, till den mörka och hårda ”No Chance”, följt av den övernaturligt snillrika ”Stuck” – ”Wreck” är ett mörkt, skrovligt och poetiskt album levererad med skräckinjagande intensitet. Chris Spencers sång och texter är vackert fyllda av smärta, medans hans glödande Telecaster levererar pulvriserande ackord och förstörelse tillsammans med Vincent Signorellis trummor och Dave Currans feta basslingor – ”Wreck” är Unsane i sitt esse, och bandet firar 20 år genom att leverera det mörkaste och mest personliga albumet i hela deras karriär.

Unsane bildades 1988 och kommer ifrån samma New York-undergroundscen som formade band som Sonic Youth, Swans, Helmet, Jon Spencer Blues Explosion och Surgery. Unsane har inspirerat otaliga band med sin unika hårda stil. Bandets självbetitlade debut album från 1991 personifierade noise-rock och gav bandet en oersättlig paradigm för ouppräkneliga band att följa från. Bandets video till låten “Scrape” från 1995 blev en hit på MTV, vilket ledde till att bandet fick chansen att ge sig ut på turné tillsammans med Slayer. Genom åren har Unsane släppt album på en mängd respekterade skivbolag som Amphetamine Reptile, Ipecac, Man’s Ruin, Relapse och Sub Pop.

UNSANE finns nu tillgängliga för intervjuer – vill du göra en intervju med bandet så kontakta
Carl von Schewen: carl.vonschewen@soundpollution.se

www.unsanenyc.com