Spaceport Sweden arrangerar NASA Space Apps Challenge; del av en nationell strategi för rymdturism

Den 11-12 april arrangeras innovationstävlingen International Space Apps Challenge som beskrivs som en av världens största hackathon. NASA leder det globala samarbetet som äger rum på 135 platser världen över. I Stockholm genomförs satsningen av Spaceport Sweden, Space Travel Alliance och Swedish Incubators & Science Parks.

Del av ett nationellt strategiarbete för rymdturism

Arrangemanget är en del av ett nationellt strategiarbete för rymdturism i syfte att stärka svensk innovationskraft och skapa en plattform som främjar nya idéer och attraherar talang som stärker svensk konkurrenskraft. I strategiarbetet samverkar aktörer inom näringsliv, offentlig sektor, forsknings- och innovationsutövare; http://tinyurl.com/kxxhvpp

-Rymdturism är en högteknologisk bransch som främjar innovation och vi arrangerar Space Apps Challenge i syfte att stimulera nya hållbara upplevelser, produkter och tjänster som stärker befintlig industri och stimulerar talang och startups inom området, säger Karin Nilsdotter, initiativtagare och vd för Spaceport Sweden

-Spaceport Sweden bedriver ett mycket viktigt arbete för att utveckla rymdturism som en framtidsindustri i Sverige. SISP medverkar därför som huvudpartner till Space Apps Challenge 2015 i Stockholm. Särskilt positivt är tävlingens fokus att uppmuntra fler kvinnliga deltagare. Den 21-22 april, lyfter vi återigen fram rymdturism som en del av Sveriges nyindustrialisering på vår årskonferens Sveriges Innovationsriksdag, säger Magnus Lundin, VD för den nationella branschföreningen Swedish Incubators & Science Parks.

Fokus på mångfald och fler kvinnor för stärkt innovationskraft

- Sverige har potential att bli ledande inom rymdturism. För det krävs mod och skarpa hjärnor där mångfald är nyckeln till innovation. Vi vill attrahera fler kvinnor och samverkar med Malvina, Geek Girl Meetup, Datatjej och IVAs Studentråd, säger Karin Nilsdotter

Svenska lösningar tas ut till den globala finalen

Under 48 timmar samlas en tvärdisciplinell grupp på SUP46 i Stockholm för gemensam problemlösning på fyra områden; jorden, yttre rymden, människor och robotik med tillgång till NASA:s öppna data. Två lösningar kommer att få representera Sverige i den globala finalen som leds av NASA.

Här anmäler sig de svenska deltagarna

Vi välkomnar designers, ingenjörer, tekniker, forskare, konstnärer, programmerare, studenter och företagare att anmäla sig. Anmälan sker individuellt eller som lag och görs här: https://2015.spaceappschallenge.org/register/

Tidpunkt: 11-12 april 2015

Plats: SUP46, Regeringsgatan 29, Stockholm

Lokal arrangör: Spaceport Sweden, Space Travel Alliance, SUP46, SISP

Projektledare: Susanne Fuglsang, susanne@promag.se, +46 70 738 99 97

Presskontakt: Karin Nilsdotter, karin@spaceportsweden.com + 46 70 226 8801

Läs mer på:

Kort film om NASA Space Apps Challenge; https://vimeo.com/121171812

• innovationstävling
  • hackaton
  • rymd
  • womeninspace
  • sup46
  • startups
  • produktutveckling
  • nationell strategi
  • tvärdisciplinell
  • besöksnäring
  • kreativa näringar
  • sveriges innovationsrikdsdag
  • swedish incubators and science parks
  • attraktionskraft sverige
  • nasa international space apps challenge
  • nasa
  • swedish lapland
  • vinnova
  • space travel alliance
  • sisp
  • bemannad rymdfart

Spaceport Sweden har som målsättning att etablera bemannad rymdfart för turism och forskning i Sverige samt skapa en världsledande rymdhamn som erbjuder äventyr och rymdresor för privatpersoner och forskare samt tjänster för akademi och företag. Vår mission är att utveckla en komplett rymddestination där vi kan göra rymden tillgänglig för alla genom lärande rymdäventyr på jorden, i luften och i rymden.