Spaceport Sweden vann Grand Travel Award som årets nydanare 2014

Spaceport Sweden AB vann pris som året nydanare vid Grand Travel Award, resebranschens egen Oscarsgala, som ägde rum på Grand Hôtel på torsdagskvällen. Galan arrangerades för 22:a året i rad av Travel News, den ledande branschtidningen för resebranschen och över 600 gäster deltog under kvällen.

Juryns motivering löd;
Spaceport Sweden sätter tillsammans med Kirunas turistnäring Kiruna i det globala toppskiktet för rymdrelaterad turism.  En komplett rymddestination håller på att utvecklas med äventyr både på jorden och i luften med unika högkvalitativa turistprodukter.  Exklusiva norrskensflygningar i vinter har följts av att Spaceport Sweden blivit återförsäljare av tyngdlöshetsflygningar.

- ”Vi är oerhört glada och stolta över det här priset. Spaceport Sweden är en pionjärsatsning som handlar om att etablera rymdresor men också om att utveckla en komplett rymddestination med äventyr både på jorden och i luften. Att uppmärksammas genom det här priset innebär både en bekräftelse på det arbete vi gör samt också en uppslutning inför framtiden, där ökad konkurrens, nya målgrupper och marknader kommer kräva nytänkande, uthållighet och mycket mod för att ta en ledande position i världen”, säger Karin Nilsdotter, VD Spaceport Sweden

Övriga nominerade i kategorin ”Årets Nydanare” var Gothia Towers/Upper House och Viking Grace.

Sedan tidigare har Spaceport Sweden prisats för sitt nydanande och innovativa arbete i den svenska rese- och turistindustrin genom priset ”Årets Innovation” vid TRIP AWARDS 2012 samt, för den unika rymdupplevelsen Norrskensflyg, fått ”Årets Innovation” vid Swedish Lapland Academy 2012.

• Vetenskap, allmänt

• astronautträning
  • besöksnäring
  • grand travel award 2014