TEDxKiruna går under jord och avslöjar Googles hemlighet, diskuterar om norrbottningen är eljest, om stolthet och rymdresor – missa inte den 13 mars!

Den 13 mars är det dags igen för idéspridningskonferensen TEDxKiruna, ett event där publiken möter entreprenörer, innovatörer, forskare, formgivare, kommunikatörer och astronauter som delar med sig av sina idéer genom inspirerande föredrag, för första gången under jord, i LKABs besöksgruva, i Kiruna in Swedish Lapland.

”TEDxKiruna kommer i år att bli en helt unik upplevelse. Vi har dels fantastiska talare samt kommer att arrangera den första TEDx någonsin under jord. Tillsammans med LKAB tar vi med vår publik till Visitor Centre på 540 metersnivån i Kirunagruvan. På temat transformering kommer våra talare prata om design, rymdresor, stolthet, om norrbottningen är eljest samt avslöja Googles hemlighet säger Karin Nilsdotter, vd för Spaceport Sweden AB och en av huvudarrangörerna.

Det är tredje året i rad som den tvärvetenskapliga föreläsningsserien TEDxKiruna arrangeras för att bjuda deltagarna på ett tillfälle att nätverka och bli inspirerade av ett brett utbud intressanta föreläsningar. Alla TEDx event organiseras i samma format som TED Talks (Technology Entertainment Design), den populära föreläsningsserien som sedan starten 1984 blivit en global rörelse för spridandet av viktiga idéer och en källa till inspiration. Alla föreläsningar är på max 18 minuter vardera och redan bekräftade talare är;

Dr Annika Steiber: som avslöjat Googles hemlighet. Annika är en av få forskare som vistats på det mytomspunna huvudkontoret Googleplex i Silicon Valley under ett år och försökt besvara frågan vad som driver Googles innovationsförmåga.

Per Wimmer: förväntas bli den första dansken i rymden och har anmält sig till tre rymdresor samt genomgått rymdträning. 2008 hoppade Per fallskärm över Mount Everst och skrev historia. Till vardags äger och driver Per sin egen investmentbank, ägnar sig åt filantropi och beskrivs som en sann Indiana Jones möte James Bond.

Peter Majanen: ”är norrbottningen eljest”? Peter som de senaste 20 årenarbetat med att analysera trender och värderingar delger en ny studie om utvecklingen i Norrbotten. Som musiker spelar Peter ihop med sångaren Gino Vannelli, är ungdomsmästare i kulstötning och uppvuxen i Kalix.

Åsa Petersen: "stolthet bortom normen". Åsa har skrivit under hela sitt vuxna liv, bl a om rätten att välja och leva våra egna liv; hur kan vi uppnå jämställdhet, bekämpa rasism och stoppa homofobi. Åsa som varit politisk rådgivare till Mona Sahlin har hyllats med regnbågens pris på Stockholm Pride 2006 skriver idag ledare och kommenterar politik.

Kelly Odell: pastorn som blev affärsman. Med rötterna i USA och med både en examen i teologi och en MBA har Kelly verkat i Europa under de senaste 25 åren med fokus på att driva förändring i globala företag i dagens snabba tempo.

Helena Jönsson Karlberg: med fokus på design som drivkraft, inspirerar Helena utvecklingen av attraktiva regioner, platser och omgivningar där människor vill leva, verka och besöka. Helena är också grundare av Magma, ett nätverk för kreativa kvinnor som verkar inom kultur, jämställdhet, integration och företagande.

-”TEDxKiruna är en unik global kommunikationsplattform för att sprida och ta del av idéer från olika branscher, kulturer och länder. Gränsöverskridande möten bygger kunskap och inspirerar till nya tankar och idéer för platsers, företags och individers utveckling. Transformering är årets spännande tema, som verkligen går i linje med regionens förutsättningar”, säger Annika Fredriksson, VD på Swedish Lapland Tourism

Spaceport Sweden arrangerar TEDxKiruna i samarbete med LKAB, Loveatwork, Swedish Lapland Tourism, Kiruna Annonsblad, HS Copy, Geektown, Kiruna Kommun, Norrbottens Handelskammare, Sparbanken Nord, Norrlandsfonden, Flight Physiological Centre, Progressum, Matti Eklund AB, Muskot Media, Camp Ripan, LTU Upplevelseproduktion och Rymdgymnasiet.

För mer information och bokning av biljetter; www.tedxkiruna.com

www.TEDxKiruna.com

Twitter: TEDxKiruna

Facebook: TEDxKiruna

About TEDTED is a nonprofit organization devoted to Ideas Worth Spreading. Started as a conference in California 30 years ago, TED has grown to support those world-changing ideas with many initiatives. At a TED conference, the world's leading thinkers and doers are asked to give the talk of their lives in 18 minutes or less. TED speakers have included Roger Ebert, Sheryl Sandberg, Bill Gates, Elizabeth Gilbert, Benoit Mandelbrot, Philippe Starck, Ngozi Okonjo-Iweala, Brian Greene, Isabel Allende and former UK Prime Minister Gordon Brown. Three major TED events are held each year: The TED Conference takes place every spring in Vancouver, Canada, simultaneous with TEDActive, in Whistler, BC; and the TEDGlobal Conference takes place each summer in Edinburgh, Scotland.

On TED.com, talks from TED conferences are shared with the world for free as TED Talks videos. A new TED Talk is posted every weekday. Through the Open Translation Project, TED Talks are subtitled by volunteers worldwide into more than 90 languages.

Through our distribution networks, TED Talks are shared on TV, radio, Netflix and many websites. The TEDx initiative grants free licenses to people around the world to organize TED-style events in their communities with TED Talks and live speakers. More than 5,000 TEDx events have been held, and selected talks from these events are also turned into TED Talks videos. The annual TED Prize grants $1 million to an exceptional individual with a wish to change the world. The TED Fellows program helps world-changing innovators from around the globe to become part of the TED community and, with its help, amplify the impact of their remarkable projects and activities. TED-Ed creates short video lessons by pairing master teachers with animators, for use in classroom instruction or independent learning.

• värderingar
  • normer
  • stolthet
  • rymdresor
  • konferens
  • tvärvetenskaplig
  • google
  • gruvturism
  • gruva
  • astronaut
  • upplevelsebranschen
  • swedish lapland
  • tedx
  • tedxkiruna

Spaceport Sweden ska med bas i Kiruna etablera Europas första och självklara rymdupplevelsecentra och rymdhamn som erbjuder äventyr och rymdresor för privatpersoner och forskare samt tjänster för akademi och företag. Vår mission är att utveckla en komplett rymddestination där vi kan göra rymden tillgänglig för alla genom lärande rymdäventyr på jorden, i luften och i rymden.