Automatiserad matare på Spaljistens wellpallslinje

Lär känna Spaljisten-produktionen - automatiserad wellpallslinje

Sedan 2018 använder vi oss av en wellpallslinje för att packa möbelfronter som vi tillverkar på wellpallar, dvs. extra lätta pallar av wellpapp. Som är standard i Spaljisten-produktionen i Åseda, är även här de flesta processer högautomatiserade.

Vi lastar de paketerade fronterna på en underlagsskiva som sedan blir lastytan. Även sättet som produkterna transporteras till wellpallslinjen är automatiserat - de körs dit av våra automatiska truckar. Beroende på produkter har vissa skivor en extra 10 cm på sidorna som blir en uppvikt welltråg att skydda produkterna från truckskador. På wellpallslinjen får lastytan fötter som gör att pallar kan transporteras av truckar och stackas. Spaljistens wellpallslinje använder honeycomb-fötter, vilket syftar på fötternas konstruktion som ger ökad bärkraft. Färdiga pallar plastas, fästs med spännband, och sedan flyttas till lagret av våra truckförare.

Vår vision innebär att vara en möbelfronttillverkare med nästa generation i åtanke. Att vi skickar ut pallar av papper, inte trä, ger lägre fraktvikt och minskade transportkostnader jämfört med de tyngre EUR-pallarna. Lätta wellpallar är också enkla att återvinna och eliminerar kostnader relaterade till returhantering, vilket gör dem till ett hållbart val.