Kreditförluster slår hårt mot Sparbanken Syds resultat 2011

- Det har varit ett händelserikt år för Sparbanken Syd, konstaterar bankens nya VD Susanne Kallur. Vi visar ett positivt resultati bankrörelsen, men har drabbats av stora kreditförluster. Det leder till att vi redovisar ett negativt resultat för 2011. Förlusterna hänför sig till rörelsedrivande företag som vi haft en affärsrelation med sedan många år tillbaka. Sett över en längre tidsperiod är nivån på kreditförluster trots allt normal i förhållande till vår utlåningsvolym.

- Nu ser jag med tillförsikt fram emot 2012 och kan konstatera att året börjat bra. Sparbanken Syd kommer att vara ännu mer synligt i marknaden framöver, vilket jag är övertygad om ger effekt på bankens resultat under året, avslutar Susanne Kallur.

Sparbanken Syd har hög soliditet, ett eget kapital på drygt 1mdkr och står stark i jämförelse med andra sparbanker. Affärsvolyment har utvecklats positivt trots en turbulent marknad.

Om Sparbanken Syd
Sparbanken Syd är en av landets äldsta sparbanker och grundades 1827. Den självständiga banken har ca 160 medarbetare vid sex kontor i södra Skåne, Telefonbank, Internetbank och Mobilbank. Affärsvolymen är idag drygt 23 miljarder. Sparbanken Syd har inga aktieägare och har en särskild känsla för den här regionen och det är viktigt för banken att bidra till att utveckla området där man finns.

• kontor
  • företagande