Sparbanken Syds kulturpris går till Scalas vänner

För femte året i rad delar Sparbanken Syds stiftelse ut sitt kulturpris till en organisation som gjort något utmärkande för det lokala kulturlivet. Pristagaren utses av stiftelsens styrelse.

Biografteatern Scala är en unik filmvisningslokal. Byggnaden uppfördels i början av 1900-talet och 1910 invigdes biografen. Den är därmed Sveriges äldst bevarade biograf som byggts för att just vara en biograf. Lokalen har varsamt renoverats och byggts ut genom åren och sedan 2003 drivs den av föreningen Scalas vänner.

Juryns motivering lyder:
”Årets kulturpris tilldelas en förening som med varsam hand förvaltar och utvecklar en drygt 100 år gammal lokal som i dag är Sveriges äldsta i sin genre. Tidens vingslag möter modern presentationsteknik när såväl svenska stumfilmsklassiker som nutidsskildringar samsas åt på Biografteatern Scalas program i Ystad. Sparbanken Syds kulturpris 2019 går till - den ideella föreningen Scalas vänner.”

- Vi är naturligtvis överraskade men framförallt mycket glada och otroligt stolta! Att få denna utmärkelse är en underbar feedback på och fantastisk uppskattning av det ideella arbete Scalas Vänner lägger ner på att visa kvalitetsfilm och på att stödja det lokala kulturutbudet, säger föreningens ordförande Bengt Nilsson.

Priset är på 25.000 kr och delas ut vid den gemensamma Kulturfesten som Sparbanken Syd arrangerar tillsammans med Ystads Kommun och Ystads Allehanda på Hotell Continental du Sud, 27 november.

Tidigare års vinnare:
2018 – ÖSKG, Östra Skånes konstnärsgrupp
2017 – Scen Österlen
2016 – Mästarna Bakom Glaset
2015 – Street Art Österlen.

För mer information:

Emi Persson