Världsfotografen Mattias Klum återvänder till Skåne.

Den 1 augusti öppnar största utställning någonsin med en av världens mest erkända
naturfotografer, Mattias Klum på Malmö Arena. Utställningen beskriver jordens skönhet men också dess skörhet med bilder från hela världen, flera av dem aldrig tidigare publicerade. - Med stöd från Sparbanken Syds stiftelse blev utställningen äntligen möjlig, säger Tuula Sjöholm, initiativtagaren till utställningen.

Fotografen och filmaren Mattias Klum har sina rötter i Uppsala med världen som sitt arbetsfält. I över 20 år har han dokumenterat hotade miljöer, arter och kulturer vilket har utmynnat i bl a elva böcker och ett stort antal publiceringar i National Geographic Magazine.

Nya utställningen heter ”Världar av liv” och bygger på det unika perspektivet av en inbördes kombination av nio planetära gränser: klimatförändringen, aerosoler i atmosfären, kemiska föroreningar, förlusten av biologisk mångfald, förändringar i markanvändning, den globala färskvattenanvändningen, de biokemiska faktorerna, ozonet i stratosfären, och havsförsurningen. Mattias menar att dessa kombinerat driver oss mot katastrofala risker och kurvorna måste brytas omgående.

- Jag vill genom Mattias Klums fotografier förmedla hans budskap om hållbarhet. Parallellt med utställningen arrangerar vi ett antal föreläsningar och seminarier som tillsammans ska öka förståelsen för hur allt hänger ihop, regionalt och globalt, säger arrangören Tuula Sjöholm.

Utställningen pågår 1 augusti till 11 oktober på Malmö Arena med officiell invigning 15 augusti med ett spännande seminarium med Mattias Klum. På malmoarena.com finns uppdaterad information om öppettider, biljetter och seminarier.

- Sparbanken Syds stiftelse stöder årligen olika projekt för ökad hållbarhet. Vi är glada och stolta över att kunna vara delaktiga i genomförandet av Mattias Klums utställning. Det är viktigare än någonsin att sätta fokus på dessa miljöfrågor, säger Anne Looström, ordförande i Sparbanken Syds stiftelse.

Presskontakt:
Arrangör, Tuula Sjöholm, 0414-731 20