8 miljoner till Sparbanken Syds Tillväxtskola 2 skapar 500 nya utbildningsplatser

Ungefär 500 personer kommer att utbildas i den kommande delen av den Tillväxtskola som initierats av Sparbanken Syd och finansierats av ESF. Den första Tillväxtskolan är i sin slutlinda och avslutas i mars 2011. Där har 900 medarbetare från 50 företag deltagit. Nu har Sparbanken Syd fått ny möjlighet att driva ytterligare en Tillväxtskola. ESF bidrar med ca 7,5 mkr miljoner kronor till det unika projektet medan banken och kommunerna och företag går in med resterande, totalt 8 mkr.

Sparbanken Syds Tillväxtskola är en typ av utbildning som är anpassad för etablerade små och medelstora företag som vill växa och bli mer lönsamma. Projektet initierades av Sparbanken Syd och ESF-rådet investerade drygt 20 miljoner i den första Tillväxtskolan. Nu satsar man en gång till så att man kan genomföra en Tillväxtskola 2 för 50 nya företag med ca 500 anställda.

Förutom pengar har mycket tid och tankekraft investerats av Sparbanken Syd som driver projektet i nära samarbete med Näringslivsutvecklarna vid Ystad, Tomelilla och Simrishamns kommuner.
– Projektet är en unik och offensiv satsning säger Marie Traub, kontorschef och projektägare från Sparbanken Syd. För närvarande kan företag anmäla sitt intresse att delta och starten kommer vara i februari 2011.

Enligt Anders Nilsson, som är initiativtagare till Tillväxtskolan, är satsningen en viktig pusselbit för att stärka företagandet i sydöstra Skåne.
- Vår ambition är att etablera en tillväxtskola som är anpassad till företagens verklighet. Utbildningen ska inspirera företagsledningen och de anställda till att våga expandera och ge dem verktyg att kunna ta nästa steg i företagets utveckling. Det finns många hinder som gör att företagarna tvekar inför en expansion. Med kompetensutbildning av personalen bidrar vi till att eliminera ett av dessa hinder menar Anders Nilsson, initiativtagare och ansvarig för Tillväxtskola 1.

Målet är att ca 100 företag och ca 1400 anställda ska ha deltagit i utbildningen fram till 2013 vilket är den största kompetensutvecklingsprojektet för småföretagare i regionens historia. Tillväxtskolan är ett exempel på hur en lokal och självständig sparbank kan fungera som kraftcentrum och stödja det lokala näringslivet i sin region.

Vidare information ges av:
Marie Traub, projektansvarig Sparbanken Syd, Telefon: 0414-82 23 10

Fakta om Europeiska Socialfonden och ESF
Europeiska Socialfonden är EU:s viktigaste verktyg för att skapa fler och bättre jobb i Europa. I Sverige stöder Socialfonden projekt som främjar kompetensutveckling och motverkar utanförskap. Under perioden 2007–2013 satsas över 12 miljarder kronor på att hjälpa kvinnor och män att stärka sin kompetens och förbättra sina utsikter till arbete. Svenska ESF-rådet är en statlig myndighet med uppgift att förvalta Socialfonden i Sverige. I varje region finns ett strukturfondspartnerskap, vars huvuduppgift är att prioritera mellan ansökningar om projektstöd som ESF-rådet bedömt som valbara. Strukturfondspartnerskapet i Sydsverige består av 17 ledamöter från kommuner och landsting i Skåne och Blekinge samt företrädare för Arbetsförmedlingen, arbetsmarknadens organisationer, länsstyrelser, intresseorganisationer och föreningar.

Fakta om Sparbanken Syd
Sparbanken Syd är verksam i södra Skåne. Banken har ca 150 anställda, en affärsvolym om ca 21 Mdr. Sparbanken Syd är inget aktiebolag och har därför inga aktieägare som är representerade i de styrande organen, utan det är förtroendevalda från det lokala samhället som utgör den beslutande stämman. Hos Sparbanken Syd är det 60 huvudmän som väljer bankens styrelse. Hälften av huvudmännen utses av sparbankens kunder, hälften av kommunfullmäktige i Ystad, Tomelilla och Simrishamn. Sparbanken Syd betalar inte någon aktieutdelning utan banken sätter istället av vinstmedel till samhällsnyttig verksamhet riktad främst mot lokalt föreningsliv och lokalt näringsliv.

• företagande

Sparbanken Syd, Box 252, 271 25 Ystad info@sparbankensyd.se

Marknads- och Informationschef Ingemar Helgesson, telefon: 0411-82 21 62, mobiltelefon: 070-586 87 68

e-post: ingemar.helgesson@sparbankensyd.se