Armand Krajnc gör "comeback" med hjälp av bl a Sparbanken Syd!

- Jag startar mitt livs viktigaste fight, den mot utanförskap, säger fd världsmästaren i boxning Armand Kajnc.

- Detta är som att förverkliga en gammal dröm. Jag såg den under min uppväxt i Landskrona och jag fortsätter se den dagligen även sedan jag flyttat till Ystad.

Samhället håller på att dräneras på mänskliga resurser med stora samhällskostnader som följd. Forskning visar att statistiskt sett faller 12 % av varje åldersgrupp utanför samhällets ramar och kostar årligen miljarder. För Ystad, Simrishamn och Tomelilla innebär det att 71 unga människor går förlorade varje år till en samhällskostnad på närmare en miljard per år. (www.utanforskapetspris.se)

Därför öppnar nu Open House i Ystad. Projektet som drivs som en ideell förening är ett initiativ av bl a Armand Krajnc och Ystad S:t Petri Rotaryklubb. Både Ystads kommun och Simrishamns kommun stöttar ekonomiskt och Sparbanken Syds stiftelse har beslutat att dubbla kommunernas insatser första året och har reserverat 300.000 kr till detta.

- Samhällsekonomiskt räcker det med att man lyckas stötta en av dessa 71 ungdomar så har samhället sparar mer än vad det kostar att driva Open House Österlen under ett år menar Thomas Widegren, ordförande i Open House.

Per-Uno Alm, strateg för hållbar tillväxt i Sparbanken Syd är en av initiativtagarna till Open House:

- Att unga människor spårar ur är en mänsklig katastrof. Jag känner så många som av små ”obetydliga” händelser fått rätt stöd i rätt tid och som i dag betyder mycket för vårt samhälle.

Invigning på lördag.

På lördag 9 maj kl 13.00 invigs Open House Österlen, Båtsmansgatan 1 i Ystad Hamn.

Boxhandskarna åker på när Armand Krajnc som gör "comeback". Denna gång har han Kent Mårtensson, Ystads kommun och Karl-Erik Olsson Simrishamns kommun som sparringpartners i ringen.

Open House Österlens styrelse består av:

Ordförande: Thomas Widegren Företagare Ystad
Kassör: Lars Tjärnehov Revisor Ystad

Gunnel Ottersten Företagare Simrishamn

Thomas Lantz Teaterchef Ystad

Ingrid Ehlin Företagare Ystad

Evert Eriksson Polis Ystad

Linda Ohlsson Företagare Simrishamn

Agneta von Platen Företagare Tomelilla
Adjungerade Matts Johnsson Advokat Ystad

Per-Uno Alm
Ystad-S:t Petri Rotary/Sparbanken Syd

• samhällsansvar
  • syd
  • stiftelse
  • utanförskap
  • open
  • sparbanken

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta äkta sparbank och grundades 1827. Affärsvolymen är idag drygt 25 miljarder. Vi erbjuder våra kunder på såväl privat- som företagssidan ett brett spektra av finansiella tjänster, välutbildade och engagerade rådgivare. Vi har ca 170 medarbetare vid sju kontor i södra Skåne, samt Telefonbank, Internet- och Mobilbank. Sparbanken Syd är en helt fristående sparbank och har inga aktieägare. Istället återinvesterar vi via vår stiftelse en del av vår vinst i vårt verksamhetsområde.

Marknadschef Andreas Narsell, telefon: 0411-82 21 57, e-post: andreas.narsell@sparbankensyd.se