Elin Johansson gav sin del av Kundmiljonen till Piteå Båtmuseum.

Kundmiljonen till Båtmuséet - vad hände sen?

Under 2018 fick våra kunder ansöka om och dela ut pengar till en förening eller organisation som låg dem extra varmt om hjärtat. Vi fick många ansökningar med fantastiska motiveringar från hela länet och enades till slut om 40 kunder som fick dela ut 25 000 kr vardera.

Vi har frågat några av mottagarna hur Kundmiljonen har påverkat deras verksamhet. Följ med i Kundmiljonen – vad hände sen?

Piteå Båtmuseum

Elin Johansson valde att skänka sin del av Kundmiljonen till den ideella föreningen Piteå Båtmuseum.  Anders Svensson, vice ordf i föreningen berättar:

”Vår verksamhet består både av båtbyggeri och kulturförvaltning. Vi bygger nya båtar efter gamla förebilder och reparerar även gamla donerade bruksbåtar som är byggda av någon båtbyggare i Piteå-bygden. Den andra grenen av vår verksamhet är att förvalta och visa de föremål från vår kustkultur som är donerade till oss och försöka återspegla hur våra förfäder levde av och med naturen i bland annat fiske samt säljakt.

Där kommer den investering som blev möjlig av de medel vi fått från Kundmiljonen. En utställningsskylt med en tidsaxel som beskriver sjöfart- och industrihistoria från 1700-talet fram till 2000-talet. Skylten kan ses på vår hemsida www.piteabatmuseum.se under utställningar – Sjöfart och industri, eller förstås vid ett besök hos oss. Återigen hjärtligt tack för gåvan.”

Tack själv Piteå Båtmuseum för det fina arbete ni gör! Ni är viktiga för att bevara det kulturella arvet som sjöstad för orten.