Kunderna ger Sparbanken Nord toppbetyg

Kunderna ger höga betyg till Sparbanken Nord i senaste mätningen av Svenskt Kvalitetsindex. Det visar att banken står sig väl jämfört med storbankerna.

Varje år gör Svenskt Kvalitetsindex (SKI) en intervju med 23 000 bankkunder i Sverige. Där mäts kundnöjdhet, vilket innefattar bland annat bankens service, kvalitet och tekniska standard, om banken ger valuta för pengarna, håller sina löften och bankens allmänna image. I årets SKI-mätning visar det sig att Sparbanken Nord får mycket bra betyg av kunderna och banken står sig väl jämfört med storbankerna.

I topp hos företagskunderna i länet

Företagskunderna ger Sparbanken Nord högsta betyg och toppar därmed alla närliggande banker i Norrbotten. I årets mätning redovisas indextalet 75,5 att jämföras med branschgenomsnittet på 69,2 och storbankernas betyg på 69,1.

Även privatkunderna ger Sparbanken Nord ett mycket högt betyg. Index ligger på 77,9 att jämföra med branschgenomsnittets 73,0 och storbankernas 72,4.

– Vi är jättestolta över det fina resultatet, säger Erik Hägglöv, vd på Sparbanken Nord. Nu gäller det att fortsätta jobba med förbättringar för att leva upp till kundernas förtroende och helst överträffa deras förväntningar.

Lokal bank en framgångsfaktor

Undersökningen visar att kunderna gillar en lokal bank som investerar och engagerar sig i samhälls- och näringsutvecklingen. Och där pengarna från verksamheten stannar kvar.

– Det är härligt att se att en aktiv lokal närvaro uppskattas, säger Erik Hägglöv. Överskottet går inte till några enskilda ägare utan stannar kvar i banken och arbetar för kunderna och regionens utveckling.

Erik Hägglöv, vd, 070-696 61 10

Christina Sandsten, marknadschef, 070-631 85 62

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 34 miljarder kronor och cirka 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning, eget aktiebord, försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank. Sparbanken Nord har inga aktieägare.  En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för FramtidsBanken. Sparbanken Nord är Miljö-certifierad enligt ISO 14001.

Gunnar Eikeland

Presskontakt Vd 070-397 7009