Samverkan om framtidens arbetsmarknad

Sparbanken Nord och Lapplands lärcentra inleder samarbete för att främja lokal utveckling i Gällivare, Jokkmokk, Kiruna och Pajala.

Målet är att stimulera fler till studier genom seminarier om framtidens arbetsmarknad samt premiera examensarbeten av god kvalitet. Samarbetet kommer att pågå under tre läsår med början 2010.

-  Syftet med samarbetet är att ge arbetsmarknaderna i Gällivare, Jokkmokk, Kiruna och Pajala, möjlighet till tillväxt och utveckling, säger Kjell-Åke Nilsson, regionchef Sparbanken Nord. Det är viktigt för dessa kommuner att ha god tillgång till kvalificerad arbetskraft,

Tillsammans med Lapplands lärcentra (en del av Lapplands kommunalförbund) kommer Sparbanken Nord att årligen dela ut stipendier om vardera 10 000 kronor till de tre bästa examensarbetena utförda av högskolestudenter på små- och medelstora företag. I samarbetet ingår också att en seminarieserie med olika teman om framtidens arbetsmarknad.

Kjell-Åke Nilsson, regionchef, Sparbanken Nord,  070-576 02 29

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 32 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning, eget aktiebord, försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank. Sparbanken Nord har inga aktieägare.  En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för FramtidsBanken.

Gunnar Eikeland

Presskontakt Vd 070-397 7009